Lyckad crowdsourcing om textreklam
Ett 70-tal exempel på problematiska publiceringar har kommit in till den grupp som ser över riktlinjerna mot textreklam.
– Många har skrivit "äntligen!" och tycker det är bra att frågan tas upp, säger Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling.
Som Journalisten berättat tidigare ingår samtliga huvudmän i Pressens samarbetsnämnd i den arbetsgrupp som i dag haft sitt första möte och som leds av Jonas Nordling.
Många har alltså hörsammat Journalistförbundets uppmaning till en crowdsourcing. De inskickade exemplen kommer från en bred flora av stora och små medier, och inte bara utpräglat kommersiella aktörer, enligt Nordling. Hybridformer mellan bostadsjournalistik och mäklarannonser är exempel som skickats in av flera, liksom "livsstilsjournalistik".
Jonas Nordling tror inte på någon "svart lista" över tveksamma publiceringar.
– Min drivkraft är inte att peka finger, utan att få till en levande diskussion om textreklam på redaktionerna igen. Vi tror inte att den diskussionen är särskilt levande i vardagen – det är ganska uppenbart med alla dessa exempel.
Gruppen fortsätter sitt arbete under hösten och ser gärna ännu fler exempel.