Gå direkt till textinnehållet

”Lokala medier hittar sätt att bli finansierade av sin publik”

Att lokala medier hittar sätt att bli finansierade av sin publik, önskar Lars Truedson, föreståndare för Institutet för mediestudier.

Vad händer medieåret 2021?
– Vi slickar våra sår efter det vidriga 2020 och det kommer grävas mycket och bråkas mycket om utvärderingen av den svenska modellen. Kanske blir vi lika trötta på det som på USA-valet till slut. Men konjunkturen studsar nog tillbaka och räddar lite annonsintäkter till svältfödda medier.

… och om du får önska?
– Jag bekymrar mig ju mycket om lokal nyhetsjournalistik, där de största ekonomiska hoten möter den kanske viktigaste demokratiska betydelsen. Annonserna har övergett lokaltidningarna. Här kanske man skulle kunna önska sig att någon skapade ett smart sätt att övertyga annonsörer om att bieffekten att stärka lokal demokrati är värd att betala högre annonspris för. Men mest av allt önskar jag mig att lokala medier hittar sätt att bli finansierade av sin publik. För det är mest realistiskt för 2021.

Fler avsnitt
Fler videos