Ledarna vill värva journalister
Fackförbundet Ledarna driver en kampanj för att värva journalistiska arbetsledare. Medlemmar i Journalistförbundet erbjuds medlemskap i Medieledarna, en förening inom Ledarna.
Fackförbundet Ledarna driver en kampanj för att värva journalistiska arbetsledare. Medlemmar i Journalistförbundet erbjuds medlemskap i Medieledarna, en förening inom Ledarna.
– Vi presenterar oss och informerar om föreningen, säger Per Hedelin, VD på Ledarna. Vi samlar alla Sveriges chefer under ett paraply och vi kan ledarskaps- och chefsfrågorna.
Hur ser ni på de journalistiska yrkesfrågorna?
– Kittet i vår organisation är ledarskapsfrågorna, men vi har jobbat med regissörer och lärt oss en del om upphovsrätt.
Johan Lindén, samhällschef på SVT, är ordförande i medieledarena, som han uppger har 230 medlemmar.
– Vi ser oss inte som konkurrenter till Journalistförbundet utan som en samarbetspartner, säger han. Hittills har vi lutat oss mot pressens spelregler men vi väntar med att kodifiera egna regler tills vi skriver statuter för föreningen.
Journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom Hulthén har inte mycket till övers för Ledarnas kampanj.
– Vi är både ett fackförbund och ett yrkesförbund. Ledarna bryr sig inte om journalistiken och saknar kollektivavtal för journalister. De kan inte våra yrkesfrågor: yttrandefrihet, tryckfrihet, yrkesetik eller upphovsrätt. Presskort kan vem som helst utfärda. Det betyder inte mer än att man kan legitimera sig. Vårt presskort innebär att man förbinder sig att följa de yrkesetiska spelreglerna.
hl@journalisten.se