Gå direkt till textinnehållet

Larsson säger ja till Schibsted

Thorbjörn Larsson, chefredaktör på Dagens Nyheter, öppnar i en stor intervju för samarbete med konkurrenten.

Thorbjörn Larsson, chefredaktör på Dagens Nyheter, öppnar i en stor intervju för samarbete med konkurrenten.

Cirkeln är sluten. Från tonårsreporter på Bergslagsposten till chefredaktör för Dagens Nyheter. Och som chef – från ilska till harmoni. I vår handlar det om hårdare tag på tidningen. Men hittills har Thorbjörn Larssons tid på DN varit en studie i lust.

Thorbjörn Larsson vill att Dagens Nyheter ska sluta spela solo.

– Jag är öppen för samarbeten. Det finns inga restriktioner. Här är rena öppna famnen.

Kan du tänka dig att samarbeta med Schibsted?

– Jag utesluter ingen.

Efter 100 dagar som DNs chefredaktör är Thorbjörn Larsson om möjligt mer entusiastisk än när han började. Rosa skjorta, iver i kroppen och hejsan till dem han möter.

– Det sades att det skulle vara svårt att komma in i den här organisationen. Det är inte sant.

Som styrelseordförande för Expres­sen och Stockholm City klagade han på att redaktionerna inom Bonnier­koncernen inte jobbade mer ihop (Journalisten 15/03). Missnöjet med Bonnier är en gammal historia. Den 15 januari 1996 skrev Thorbjörn Larsson i Afton­bladet om Mariebergs­koncern­en, som en ”jätte” med ”glupande aptit”, som använder ”Murdochmetoder” för att ”döda konkurrenter”.

Han ångrar sig inte och hans nuvarande ägare har inte gnällt över Lars­sons utspel.

­– Jag har varit kritisk många gånger men jag har inte fått det i halsen. Bonnier är en väldigt tålmodig och intresserad ägare.

Vad för slags samarbete DNs chefredaktör kan tänka sig med Schibsted och andra vill han inte gå in på – innehåll, teknik eller annat? Så viktiga saker ska inte personalen få reda på via Journalisten. Inte heller vill han säga hur stora nedskärningarna av redaktionen ska bli. Men chansen till reklam för tidningen, den tar han:

– Vi ska faktiskt nyrekrytera till redaktionen.

Ska ni anställa fler som Maciej Za­remba?

­– Nej. Han är så unik att honom går det inte att duplicera.

Ska ni anställa folk som bara ska leverera bulk till webben?

– Nej, inte det heller.

Multireportrar – när är det dags för dem?

– Det handlar om kreativitet och är en personlighetsfråga. Det där kommer att komma mer naturligt. Alla har fått lektioner och kan lägga ut på webben. Och när man är ute på jobb kan man ju alltid knäppa en bild med mobilen.

Nedskärningen av DNs redaktion, som många oroar sig för, ska börja i vår. Då kommer den administrative chefen och gamle arbetskompisen Magnus Janson, projektdirektör på TV4. Torped-Janson ska se över avtal och hur många gamlingar av redaktionens runt 290 journalister som måste sluta. I första hand är det journalister i samma ålder som chefredaktören Larsson, 61, som ska lockas med naturlig avgång.

– Dagens Nyheter ska vara en tidning som inte lever på bidrag utan som är lönsam. Alla onödiga kostnader ska bort. Och vi måste bli färre.

DN fortsatte att gå med förlust under årets första åtta månader. Din företrädare Jan Wifstrand sa att tidningen skulle börja gå med vinst i år – stämmer det?

– I år blir det svarta siffror. Inte jättebra resultat men okej.

Som VD på TV4 bytte Thorbjörn Larsson ut ledningen. Det tänker han inte göra på DN. Tvärtom. Här är han nöjd med de pinnar han har. Och ryktet om att han, som en ren demonstration, skulle ha klämt till redaktionschefen Pia Skagermark är enligt Larsson inte sant. Det är enklare än så:

– Det är naturligt att det är jag som leder. Jag är chefredaktör. Det är det jag är.

Förutom att Thorbjörn Larsson är målmedveten är han också känd för att skapa laganda. Redaktionsledningen (åtta med Thorbjörn) låste därför in sig från 09.00 till 21.00 i det gamla fängelset på Långholmen i Stockholm, under en av Thorbjörn Larssons första dagar. Alla fick skriva ner på vita papper vad de tycker och vad de önskar göra.

– Jag blev glad när jag såg vad de vill. Det var intressant, för det är så mycket.

Eftersom Larsson lever enligt devisen ”repetition är kunskapens moder” säger han tre gånger på fem minuter: ”DN ska vara en bred kvalitetstidning”. Tvåa som favorituttryck är ”man ska ligga i framkant och se vad som väntar runt hörnet” (alltså typ webb-TV, TV i mobilen och e-papper).

Dagens Nyheter ska vara ett mediehus som andra mediehus, men förstås så mycket bättre. Och behålla utrikeskorrespondenterna och vara en rikstidning, det står också på måste-listan.

– Vi ska fortsätta att trycka ute i landet. Det ska vi inte ändra på. Våra läsare i Karesuando är våra kärnläsare och de mest hängivna. Att vara en rikstidning är viktigt ur annonsörssynpunkt.

Nyckeln till framgång för att överleva som ett varumärke på papper och webb består helt enkelt av – parallellitet. Allting samtidigt. Men förändringarna får inte ske för snabbt. Thorbjörn Larsson vill inte framstå som den där flåbusen, som det finns massor av artiklar om i arkiven, från åren med kriser och inbördeskrig på Aftonbladet.

– Läsarna vill inte att det ska komma en person och göra om deras tidning. De vill känna igen sig. Det är ju deras DN.

Därför står inte Thorbjörn Larsson på förstasidan som en Åsa-Nisse med tummen upp, när det är dags för mer färg på nyhetssidorna eller något tekniskt skryteri.

SvDs Lena K Samuelsson hjular ju ofta på ettan – varför inte du?

– Jag är tillräckligt gammal för att inte behöva hålla på med det där titta-vad-duktig-jag-är.

Dessutom har Thorbjörn Larsson inga bonusar i sitt DN-kontrakt, till skillnad från Lena K Samuelsson. Hon får enligt uppgift fyra extra månadslöner för vinståret 2005.

Inne på arbetsrummet – nummer B1116 – med TVn på och ett superellipsbord i masurbjörk, visar Thorbjörn Larsson allt kul som hänt med DNs ”presentation”, särskilt i papperstidningens nyhetsdel. Puffarna till webben är en favorit. Han går inte med på att kalla de hårt mallade sidorna för hårt mallade utan föredrar att säga att tidningen har blivit bättre på läshjälp. Och det har han ju rätt i.

Innehållet i tidningen pratar han inte så mycket om. Men högerkrafter som ledarsidans Peter Wolodarski ser han inga problem med.

– Han är en tillgång för DN.

Ute på redaktionen hälsar Thor­björn Larsson på den politiske redaktören Niklas Ekdal (”han har ett jättebra gäng på sin redaktion”) och säger hej till debattchefen Mats Bergstrand (”DN ska vara bäst på egna nyheter och först med att publicera parters nyheter på DN Debatt”). Thorbjörn Larsson lovar sedan att DN inte ska kopiera SvD och fylla tidningen med konfliktbefriat livsstilsmaterial. Och den omtalade malligheten, den som både han och kompisen Jan Guillou anklagat DN för, den har han redan fått bort.

– Jag förstår att malligheten var en av hans mest angelägna uppgifter att ta itu med på DN, säger Guillou till Journalisten. Initiativet är lovvärt. Men ännu har inte Thorbjörn lyckats helt.

Efter 100 dagar på DN säger 40-talisten Thorbjörn Larsson ingenting om sin egen naturliga avgång, om den ligger inom räckhåll:

– Jag tog det här jobbet för att jag är otålig och för att jag har lust. Jag kan inte säga när jag slutar. Jag brukar sluta när jag är klar. Jag var klar med Aftonbladet och jag var klar med TV4. Vi får se när jag är klar med DN.

ma@journalisten.se

Fyra frågor till fem kolleger

1. Vad kan Thorbjörn Larsson som inte du kan?

2. Hur märks det att du har skolats på Aftonbladet?

3. Vem av Otto Sjöberg, Anders Gerdin, Niklas Silow, Sakari Pitkänen, Lena K Samuelsson och Thorbjörn Larsson vinner kriget om läsarna?

4. Varför?

Svenska Dagbladets chef­redaktör Lena K Samuelsson, före detta Aftonbladet:

1. Säkert massor, jag har stor respekt för Thorbjörn både som person och tidningsledare. Men kvinnlig intuition har han inte!

2. På att jag är handlingskraftig, nyhetsorienterad och orädd. Sådant lär man sig på Aftonbladet.

3. Ingen av oss. Läsarna väljer en tidning och ett tilltal som passar dem, inte en chefredaktör.

4. ”Läsarna” är inte en anonym massa att kriga om utan individer. Det är SvDs utgångspunkt.

Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin:

Aftonbladet har en unik historia vad gäller att utbilda journalistiska toppchefer. Det faktum att sex av Stockholms dagstidningar leds av personer som skolats på Aftonbladet är bevis nog. Men tidningar görs inte bara av en enda person. Det är i högsta grad ett lagarbete. Vad gäller Aftonbladet är jag mycket stolt över den oerhört proffsiga, kunniga och brinnande personal som jag arbetar tillsammans med. Och vilken tidning som lyckas bäst avgörs som alltid av läsarna.

Expressens chefredaktör Otto Sjöberg, före detta Aftonbladet:

1. Mycket.

2. Att jag upplevt hur ett bra lag vinner över duktiga individer.

3. Alla.

4. Tillsammans har vi bidragit till ökad mångfald i pressen.

Punkt SEs chefredaktör Niklas Silow, före detta Aftonbladet:

1. Allt, han är den absolut bästa tidningsmakare och chef jag jobbat med.

2. Jag har begripit att man gör tidning för läsarna, inte för finjournalisterna, kultureliten eller mediedebattörerna.

3. Niklas Silow.

4. Eftersom framtiden tillhör gratistidningarna och Punkt SE är den bästa gratistidningen.

Metros chef­redaktör Sakari Pitkänen, före detta Aftonbladet:

1. Anställa mig…? Driva tidningar med förlust? Säga att ”jag var med då Aftonbladet gick om Expressen”.

2. Vet inte. Kanske att jag vet att man kan göra framgångsrik journalistik utan att alltid kräva gigantiska resurser.

3. Metro. Det är Orvesto som är betyget och Metro är Sveriges i särklass mest lästa tidning.

4. För att läsarna bestämmer.

ma@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos