Kvinnor synligare i affärspressen
Kvinnorna tar allt mer plats på tidningarnas ekonomisidor. Det visar en undersökning som Affärsdata har gjort.
Kvinnorna tar allt mer plats på tidningarnas ekonomisidor. Det visar en undersökning som Affärsdata har gjort.
På tio år har antalet artiklar med kvinnor i Dagens Industri, DN Ekonomi, SvDs näringsliv och Veckans Affärer ökat med 400 procent sedan 1994. Under förra året fanns i de fyra tidningarna 8 688 artiklar där kvinnor fanns med, 1994 var siffran 2 856.
bryt
Men kanske är kvinnorna inte så synliga ändå. Nio mansnamn (Bengt, Jan, Lennart, Percy, Hans, Erik, Leif, Göran och Karl) skåpar nämligen ut de drygt 300 kvinnonamn som Affärsdata har kört mot DIs, DNs, SvDs och Veckans Affärers textarkiv. De nio mansnamnen genererade 11 146 artiklar jämfört med de 8 688 som kvinnonamnen förekom i under 2004.
jn@journalisten.se