Gå direkt till textinnehållet

Kvinnor synligare i affärspressen

Kvinnorna tar allt mer plats på tidningarnas ekonomisidor. Det visar en undersökning som Affärsdata har gjort.

Kvinnorna tar allt mer plats på tidningarnas ekonomisidor. Det visar en undersökning som Affärsdata har gjort.

På tio år har antalet artiklar med kvinnor i Dagens Industri, DN Ekonomi, SvDs näringsliv och Veckans Affärer ökat med 400 procent sedan 1994. Under förra året fanns i de fyra tidningarna 8 688 artiklar där kvinnor fanns med, 1994 var siffran 2 856.

bryt

Annons Annons

Men kanske är kvinnorna inte så synliga ändå. Nio mansnamn (Bengt, Jan, Lennart, Percy, Hans, Erik, Leif, Göran och Karl) skåpar nämligen ut de drygt 300 kvinnonamn som Affärsdata har kört mot DIs, DNs, SvDs och Veckans Affärers textarkiv. De nio mansnamnen genererade 11 146 artiklar jämfört med de 8 688 som kvinnonamnen förekom i under 2004.

jn@journalisten.se

Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslagsbild till Journalisten nummer 2 2025, med grävreportern Jennifer Mayer som ser ut att få en spruta med fillers injicerad i läppen.