Kvällsposten var för okritisk
Kvällsposten fälls av Pressens textreklamkommitté för en alltför okritisk artikel om ett hälsopreparat. Artikeln ses enligt TRK som ett “vidarebefordrat budskap från producenten”.
Kvällsposten fälls av Pressens textreklamkommitté för en alltför okritisk artikel om ett hälsopreparat. Artikeln ses enligt TRK som ett “vidarebefordrat budskap från producenten”.
En artikel om ett prestationshöjande näringstillskott i Kvällsposten i november 2003 var textreklam. Det konstaterar Textreklamkommittén, som påpekar att innehållet var för okritiskt för att kunna uppfattas som trovärdigt. Tidningen borde ha intervjuat en opartisk person, till exempel en näringsfysiolog, och inte bara gått på företagets uppgifter, som nu vidarebefordrades direkt och okritiskt.
Även Året Runt och Matmagasinet fälldes av TRK. Året Runt prickas för att ha presenterat enstaka produkter, namngivit återförsäljaren och samtidigt lottat ut produkterna, på ett sätt som strider mot riktlinjerna mot textreklam.
Matmagasinet kritikserat för ett reportage om Tupperware som kompletterats med en intresseanmälan, i form av en svarskupong, om att bli återförsäljare för Tupperware.
mj@journalisten.se