KU: Fel att hänga ut medieprofiler
Riksdagens Konstitutionsutskott kritiserar socialminister Berit Andnor för den omdiskuterade kampanjen Flicka och för att ha “hängt ut” en rad medieprofiler i en stor reklamkampanj. “Åtgärden borde ha undvikits”, skriver KU. (UPPDATERAD & RÄTTAD)
Riksdagens Konstitutionsutskott kritiserar socialminister Berit Andnor för den omdiskuterade kampanjen Flicka och för att ha “hängt ut” en rad medieprofiler i en stor reklamkampanj. “Åtgärden borde ha undvikits”, skriver KU. (UPPDATERAD & RÄTTAD)
I en omfattande reklamkampanj har socialdepartementets projekt Flicka använt sig av en rad mediechefer och bland annat ställt frågor till dem om deras publiceringar.
Kampanjen anmäldes till KU, för att granska om det hela är “förenligt med de principer som bär upp tryck- och yttrandefriheten”.
Det är det inte, anser KU, i det ställningstagande som kom i dag.
“Även om de personer som “hängts ut” varit ansvariga utgivare – eller i vissa fall andra bemärkta företrädare för medieföretag – och därmed bör vara beredda att debattera sina publicistiska principer, anser utskottet med hänsyn till tryck- och yttrandefrihetens grundläggande roll i samhället att åtgärden borde ha undvikits”, skriver utskottet.
Aftonbladets chefredaktör Anders Gerdin, som på stortavlor fått frågan om Aftonbladet ändrat sig om telefonsexannonser, och som vittnat inför KU, kommenterar KUs beslut så här:
– Regeringen har uppenbart trampat över när man försöker påverka svenska mediers innehåll, säger han i ett pressmeddelande.
mj@journalisten.se