Gå direkt till textinnehållet

Kraftigt förtroendelyft för SR- bottensiffror för kvällspressen

Rekordhögt förtroende för Sveriges Radio, sjunkande siffror för dagspressen – och rekordlågt förtroende för kvällspressen. Så lyder omdömet för medierna enligt Medieakademins förtroendebarometer, som presenterades på tisdagen.

Rekordhögt förtroende för Sveriges Radio, sjunkande siffror för dagspressen – och rekordlågt förtroende för kvällspressen. Så lyder omdömet för medierna enligt Medieakademins förtroendebarometer, som presenterades på tisdagen.

Professorerna Lennart Weibull och Sören Holmberg vid Göteborgs universitet presenterade på tisdagen årets förtroendebarometer vid Medieakademins årliga sammankomst i Göteborg. Via TNS Gallup har 740 personer intervjuats på telefon under november månad. Totalt har förtroendet för 51 företag, institutioner och grupper av företag undersökts.

Det undersökningen visar är att förtroendet för radio/tv ökar, medan förtroendet för dagspressen fortsätter att minska – vilket stämmer med den trend som tidigare framgått av de mer omfattande SOM-undersökningarna.

Av medieföretagen har Sveriges Radio störst förtroende bland publiken. 72 procent hade ganska stort eller mycket stort förtroende för SR, vilket är åtta procentenheter högre än 2003 och den högst uppmätta siffran hittills. Att mätningen genomfördes mitt under pågående Uddén-debatt verkar inte ha drabbat förtroendet för SR.

Även förtroendet för Sveriges Television ökar, från 58 till 62 procent. SVTs förtroendetal har ökat sedan 2001, då den bara var 52 procent, men ligger fortfarande en bit under nivåerna i slutet av 90-talet.

För övriga TV-kanaler var det dystrare läsning: TV4 når rekordlåga siffror med 46 procent, liksom TV3 med 21 procent. För radio/TV totalt är förtroendet 47 procent.

Dagspressens förtroende sjönk från 32 till 29 procent. Det är fjärde året i rad som förtroendet sjunker, från rekordnivån på 41 procent år 2000. För Dagens Nyheter är förtroendet 57 procent, vilket är en minskning med tre procentenheter. Nya i mätningen för i år är Göteborgs-Posten och Metro. De båda tidningarna når ungefär samma förtroendesiffror: 39 procent för GP och 38 procent för Metro.

För kvällspressen är siffrorna rekordlåga. Förtroendet för Aftonbladet har fallit från 35 procent år 2000 till 21 procent i år. För Expressen är siffran ännu lägre: endast 16 procent.

– Det vi ser är två tydliga förtroendeklyftor. Dels finns det en klyfta mellan public service och örviga medier, dels finns det en klyfta mellan seriös dagspress och mer underhållningsinriktad press, säger Lennart Weibull.

Om man tittar även på andra undersökta företag och institutioner är det bara Ikea och universitet/högskolor som har högre förtroende (74 procent) än Sveriges Radio. I botten är det bara Burger King (15 procent) och Skandia (13 procent) som har lägre förtroendesiffror än Expressen.

Om man ser på andelen som svarar att de saknar förtroende för företagen toppas den listan av Skandia och Expressen. 53 procent av de tillfrågade uppger att de har ganska eller mycket lågt förtroende för Expressen.

mj@journalisten.se

Fler avsnitt
Profilen

”Jag kan ingenting om robotar och missiler, men jag kan kultur”

För Edgar Mannheimer är det kulturen och historien som ger bäst förståelse för konflikterna i Mellanöstern.
Fler profiler
Annons

Senaste numret