Gå direkt till textinnehållet

Konkurrenter oroas inte av Metro-satsning

Metros omtalade satsning på gratisskrivare, som ska få fram lokala nyheter från Stockholms kranskommuner, oroar inte konkurrenterna. – Vi är störst och bäst på bredd och fördjupning, säger Charlotta Friborg, chef för dn.se.

Metros omtalade satsning på gratisskrivare, som ska få fram lokala nyheter från Stockholms kranskommuner, oroar inte konkurrenterna.
– Vi är störst och bäst på bredd och fördjupning, säger Charlotta Friborg, chef för dn.se.

Två dagars snabbkurs i journalistik och fotografering får räcka som yrkesutbildning för ”Metro­ambassadörerna”, som i princip är oavlönade. Journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom är mycket kritisk:

– Journalistik är inte vilken vara som helst. Det krävs kunniga journalister för att utföra jobbet.

Metros chefredaktör Sakari Pitkänen anser inte att det nya projektet inn ebär en devalvering av journalistiken.

– Om pressen ska få tillbaka allmänhetens förtroende måste den komma närmare läsarna. De lokala tidningarna har alltid haft ett större förtroende än rikspressen.

När Metro i förra veckan efterlyste lokala ”ambassadörer” hörde drygt 150 personer av sig på ett dygn.

– De flesta verkar drivas av missnöjet med att ingen skriver om där de bor. Det är precis den sortens människor vi vill nå, säger Sakari Pitkänen, som är förvånad över att ingen tidigare satsat på Stockholms grannkommuner.

– Där råder medieskugga. Det är obegripligt att min kommun Haninge med 70 000 invånare saknar lokala medier. Luleå med lika många invånare har två dagstidningar, två lokala TV-kanaler och flera radiostationer.

Räknas inte Mitt i-tidningarna?

– De är utmärkta. Men de kommer bara ut en dag i veckan. Sex dagar ligger i mörker.

bryt

Agneta Lindblom Hulthén anser att Metros planer tyder på ett visst förakt för läsarna.

– Det är ett problem att storstädernas ytterområden ligger i medieskugga. Men de som bor där är värda att få god journalistik.

Malin Ledebur, ordförande i journalistklubben på Metro, tycker att projektet verkar journalistiskt tveksamt.

– Men vi får väl vänta och se hur det blir, säger hon.

Förra tisdagen startade Svenska Dagbladet Stockholm24, en avdelning inom svd.se som satsar på lokala nyheter.

– Det här är ett första steg för att förbättra vår Stockholmsbevakning, säger Bo Hedin, chef för SvD Nya medier. Vi köper tjänster från nyhetsbyrån Sveriges Nyheter, men mycket produceras av papperstidningens Stockholmsredaktion.

Han är inte skakad av Metros nätsatsning.

– De är duktiga på att känna när det är dags att pröva nya grepp.

bryt

Charlotta Friborg, chef på dn.se tar den nya konkurrensen med ro.

– Vi är störst på Stockholms­mat­erialet och bäst, både på bredd och fördjupning. Vi förbättrar kontinuerligt vår bevakning på sajten och planerar att ha mer korta händelsenyheter och lyfta fram väder, trafik och krogtips.

bryt

Inte heller Thelma Kimsjö, chefredaktör för Mitt i-tidningarna, är särskilt bekymrad.

– Det krävs en jätteredaktion, som vår med 73 medarbetare, för att vara så lokala som vi är. Därför är jag inte orolig.

Hon tycker att det är en god idé att odla läsarkontakter men är övertygad om att professionella journalister är bäst på att hitta nyheter.

Mitt i-tidningarna har gjort flera läsarundersökningar och Thelma Kimsjö anser sig ha en god bild av läsvanorna.

– Vi vet att papperstidningen är stark lokalt. Många glömmer att en stor grupp kvinnor inom LO-kollektivet inte har tillgång till datorer.

Petter Beckman, ansvarig utgivare för den nystartade lokaltidningen Södra sidan, som är inriktad på Stockholms sydvästra förorter, är däremot riktigt positiv till Metros satsning:

– Vi betraktar det här som något som delvis är inspirerat av oss. Vi uppmuntrar folk att skriva insändare och krönikor i Södra sidan. En och annan av våra medarbetare vill säkert skriva också i Metro. Det får de gärna göra.

Mest kortfattad av konkurrenterna är Stockholm City.

– Metros satsning är spännande, men vad vi ska göra tänker jag inte gå in på, säger Mikael Nestius, chefredaktör på Stockholm City.

hl@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos