Koncerntidningar slår ihop sina klubbar
När mediekoncernerna blir allt större ställer det nya krav på journalistklubbarna. Några har slagits ihop när tidningar hamnat i samma bolag och andra har bildat eller planerar att bilda klubbar som omfattar samtliga tidningar inom en koncern.
Nya Wermlands-Tidningen var tidigt ute med att slå ihop journalistklubbarna på sju tidningar i Värmland samt Enköpings-Posten.
NWTs journalistklubb för diskussioner om att växa ytterligare och även införliva Mariestads Tidningen, Skaraborgs Allehanda och Hjo Tidning som även de ägs av NWT. Nyligen köpte NWT Dalslänningen så även den tidningen kan i framtiden ingå i NWTs journalistklubb.
– Det som styr oss är vilka tidningar som ligger i samma bolag. Många beslut tas nämligen centralt och därför får man en bättre överblick med en central fackklubb så att arbetsgivaren inte kan spela ut de olika arbetsplatserna mot varandra, säger Marie Blomgren, journalistklubbens ordförande på NWT.
Hon påpekar att det finns en fara i att organisationen kan kännas för stor och att medlemmarna tycker att journalistklubben befinner sig för långt från deras arbetsplats.
– Vi har löst det så att varje tidning har en egen sektion som förhandlar lokalt om ett ärende gäller en specifik tidning.
De 15 tidningar som ingår i Promedia, en del av Stampen-gruppen, har planer på att bilda en liknande koncernfacklig klubb. Många beslut tas av företagsledningen och berör samtliga tidningar. Det kan exempelvis gälla om journalister ska jobba före röd dag eller om karensdagen ska tas bort för dem som fått svininfluensa. Det är frågor som inte den lokala klubben på en enskild tidning kan förhandla om, utan måste tas upp inom hela koncernen.
– Det är många frågor som är gemensamma och därför finns det ingen anledning att varje tidning ska förhandla, utan det är bättre att vi driver det tillsammans. Den fackliga grundidén är att man blir starkare tillsammans, säger Carina Tenor, journalistklubbens ordförande på Nerikes Allehanda.
Journalistklubbarna inom Promedia har tillsatt en arbetsgrupp som håller på att ta fram ett förslag på hur ett koncernfack skulle kunna fungera. Tipsplanen är att förslaget ska presenteras vid årsmötena som hålls i februari nästa år. Om medlemmarna på tidningarna röstar för att det bildas en journalistklubb för Promedia, med sektioner på varje tidning, blir journalistklubben ungefär lika stor som den på Göteborgs-Posten. Då skulle det vara möjligt att ha en klubbordförande som jobbar på heltid.
Även de fyra tidningar som ingår i Sydsvenska Dagbladet AB har planer på att bilda en gemensam klubb.
– Vi har en gemensam motpart i vår arbetsgivare. Då blir det smidigare om journalistklubben har ett tydligare mandat i förhandlingarna, säger Ingrid Thulin, journalistklubbens ordförande på Sydsvenskan.
Även inom Skånetidningarna finns det förlag på att det ska finnas en sektionsordförande på varje tidning för att medlemmarna inte ska känna att klubben finns för långt bort från
redaktionerna.
– Vi utreder vilka för och nackdelar det finns med en gemensam klubb. Men ytterst är det medlemmarna som fattar beslutet, säger Ingrid Thulin.
Avståndet mellan de skånska tidningarna är inte så stort utan det går snabbt att stråla samman då klubbordföranden möts en gång i månaden för att diskuterar gemensamma frågor.
För Lars Sundin, klubbordförande för fyra tidningar i Hälsingland, tar det flera timmar att åka runt och besöka redaktionerna i Ljusdal, Söderhamn och Bollnäs eftersom han själv jobbar i Hudiksvall.
– Avståndet till medlemmarna är ett stort problem. Jag har inte åkt runt lika mycket som jag önskat, men försöker göra en runda ett par gånger per år. Det är lätt att jag bara blir ett mejl i datorn, säger Lars Sundin.
För att medlemmarna på de respektive tidningarna inte ska uppfatta det som om att alla beslut tas i Hudiksvall har klubben bestämt att styrelsemöten ska ambulera mellan orterna. Företaget har gått med på att betala för transportkostnaderna.
Anledningen till att klubbarna på Hälsingetidningarna fusionerades är att tre tidningar fick samma ägare år 2000. År 2005 blev även Ljusnan en del av samma bolag.
På varje arbetsplats finns en facklig kultur och arbetsledarkultur som skiljer sig åt och som måste jämkas ihop.
– Jag har dock inte upplevt att det varit ett problem utan det har fungerat väl, säger Lars Sundin.
På Gota Media, Herenco och Östgöta Media träffas klubbarna regelbundet, men det finns inga planer på att bilda någon koncernfacklig klubb.
Mittmedia är en stor koncern med 17 lokaltidningar. Under en längre tid har man haft ett koncernfackligt utskott som regelbundet träffas för att diskutera vad som händer inom bolaget. Men några planer på att bilda ett övergripande stor fackklubb för koncernen med tillhörande sektioner finns inte för tillfället.
Däremot pågår det diskussioner om att slå ihop journalistklubbarna på Arbetarbladet och Gefle Dagblad som ingår i samma bolag: Gefle Dagblad AB.
– Nu när vi är ett bolag finns det starka skäl att bilda en gemensam klubb. På så vis blir vi starkare, säger Anders Eklind, sammankallande för det koncernfackliga utskottet i Mittmedia och som även sitter i Arbetarbladets klubbstyrelse.
Även Tidningen Ångermanland och Örnsköldsviks Allehanda utreder om att slå ihop de två klubbarna eftersom tidningarna ägs av Allehanda Media Ångermanland AB.
När Norrländska Socialdemokraten och Norrbottens-Kuriren blev ett bolag och flyttade in i gemensamma lokalen i Luleå slogs även klubbarna ihop.
FAKTA – De större mediekoncernerna
NWT-koncernen:
NWT, Arvika Nyheter, Enköpings-Posten, Filipstads Tidning, Fryksdals-Bygden, Karlskoga Tidning, Nya Kristinehamns-Posten, Mariestads Tidningen, Skaraborgs Allehanda, Dalslänningen, Säffle-Tidningen, Hjo Tidning, Helsingborgs Dagblad (50 procent), Bergens Tidende (20 procent)
Mittmedia Förvaltning AB:
Gefle Dagblad, Arbetarbladet, Hälsingetidningar (Hudiksvalls Tidning, Ljusdals-Posten, Ljusnan, Söderhamns Kuriren), Sundsvalls Tidning, Dagbladet, Östersunds-Posten, Länstidningen Östersund, Örnsköldsviks Allehanda, Tidningen Ångermanland, Falu Kuriren, Borlänge Tidning, Södra Dalarnes Tidning, Nya Ludvika Tidning och Mora Tidning
Norrköpings Tidningar Media:
Östgöta Media (Norrköpings Tidningar, Östgöta Correspondenten, Västerviks-Tidningen, Extra Östergötland), Folkbladet, Gotlands Tidningar, Gotlands Allehanda, NSD, Norrbottens-Kuriren. UNT (50 procent)
Bonnier:
Dagens Nyheter, Expressen, GT, Kvällsposten, Stockholms City, Dagens Industri, Sydsvenska Dagbladet AB (Sydsvenskan, Kristianstadsbladet, Ystad Allehanda, Trelleborgs Allehanda)
Stampen-gruppen:
Göteborgs-Posten, Hallands Nyheter, Hallandsposten, Bohusläningen (Strömstads Tidning), TTELA, VLT, Länstidningen Södertälje, Nerikes Allehanda, Karlskoga Kuriren, Norrtelje Tidning, Motala & Vadstena Tidning, Arboga Tidning, Bärgslagsbladet, Fagersta-Posten, Avesta Tidning och Sala Allehanda, Nynäshamns Posten, Lidingö Tidning, Täby Danderyds Tidning, Vallentuna Steget, Mitt i-tidningarna, Ortstidningar i Väst AB (24,5 procent)
Gota Media:
Barometern-OT, Blekinge Läns Tidning, Smålandsposten, Ulricehamns Tidning, Borås Tidning, Sydöstran
Herenco:
Jönköpings-Posten, Skaraborgs Läns Tidning, Smålänningen, Värnamo Nyheter, Västgöta-Bladet, Smålands-Tidningen, Vetlanda-Posten, Tranås Posten
Eskilstuna-Kuriren AB:
Eskilstuna-Kuriren, Katrineholms-Kuriren, Tidningen Folket, Södermanlands Nyheter
Schibsted
Svenska Dagbladet, Aftonbladet
Västerbottens-Kuriren AB:
Västerbottens-Kuriren, Västerbotten Folkblad