Klubbarna på SR och SVT tveksamma till samarbete
VD-arna på SVT och SR, Eva Hamilton och Kerstin Brunnberg, vill stärka det redaktionella samarbetet mellan de två public serviceföretagen. Men journalistklubbarna vill behålla de två företagens journalistiska särprägel.
VD-arna på SVT och SR, Eva Hamilton och Kerstin Brunnberg, vill stärka det redaktionella samarbetet mellan de två public serviceföretagen. Men journalistklubbarna vill behålla de två företagens journalistiska särprägel.
I en artikel den 14 november på Dagens Nyheters debattsida föreslog Eva Hamilton och Kerstin Brunnberg ett stärkt redaktionellt samarbete mellan SVT och SR, för att ”korsbefrukta och förstärka varandras programidéer”. De två bolagen ska dock fortsätta att självständigt göra program oberoende av varandra.
Journalistklubbarna på SR och SVT har inget emot ett samarbete vad det gäller teknik och administration, men motsätter sig ett journalistiskt samarbete.
– Det är viktigt att den journalistiska mångfalden bibehålls när det gäller nyhets- och programverksamheten, säger Kenneth Sundin, journalistklubbens ordförande på SVT.
Ola Gäverth, journalistklubbens ordförande på SR, kan tänka sig ett samarbete i undantagsfall, men principen ska vara att journalistiken i de två företagen ska vara särpräglad.
– Vi vet att TV, som är en kostsam apparat, alltid har sneglat lite på Sveriges Radios pengar och vill använda våra resurser. Jag säger absolut nej till detta, eftersom radiomediet är så eget och unikt. Det ska leva sitt eget liv, säger Ola Gäverth.
Utbildningsradion nämndes inte i de två VD-arnas utspel och har spätt på spekulationerna om att SVT vill ta över URs uppdrag.
Eva Hamilton säger till Journalisten att SVT och SR skulle kunna göra kunskapsprogram om företagen fick det uppdraget i sändningstillståndet.
– Jag tycker inte att konstruktionen med tre public servicebolag är rationell, med tanke på hur vi använder licenspengarna. Men det är inte SVT som tar beslutet utan politikerna och vi anpassar oss efter det, säger Eva Hamilton.
Anställda på UR är vana vid att spekulationer om att nedläggning eller sammanslagning med SVT.
– När vi läste vad som sades tänkte vi ”inte nu igen”. SVT kan aldrig kalla sig ett public serviceföretag om det inte har kunskapsprogram, säger Ingalill Asplund, journalistklubbens ordförande på UR.
I dag är inte public servicebolagen belagda med moms, vilket gör att företagen inte kan kvitta momsen när de köper in program från produktionsbolag. Inköpen blir därför upp till 25 procent dyrare och detta vill Eva Hamilton och Kerstin Brunnberg ändra på.
– Momskostnaderna är ett hinder för oss att öka takten i utläggen på produktionsbolag, säger Eva Hamilton.
Kenneth Sundin befarar en sänkning av kvaliteten om fler program görs av produktionsbolag och SVT förlorar kontrollen över verksamheten.
Han hänvisar till humorprogrammet Ballar av stål, som gjordes av produktionsbolaget Strix för SVT. En medarbetare polisanmäldes efter att under inspelning ha sprutat vatten på statminister Fredrik Reinfeldt. Programmet stoppades av SVT och medarbetaren dömdes till dagsböter på 20 000 kronor.
– Dessutom saknar produktionsbolagen ofta kollektivavtal och har en genomgående dålig anställningspolitik. Därför är vi emot ett ökat utlägg på produktionsbolag, säger Kenneth Sundin.
Journalistförbundet uppvaktade för några veckor sedan cirka 20 produktionsbolag och begärde att de tecknar kollektivavtal.
pj@journalisten.se