Journalister tycker att ägarna fått ökad makt
Svenska journalister anser att deras inflytande över mediernas redaktionella profil har minskat avsevärt de senaste tio åren. Samtidigt uppfattar journalisterna att företagsledning, ägare och annonsörer fått ökat inflytande.
Svenska journalister anser att deras inflytande över mediernas redaktionella profil har minskat avsevärt de senaste tio åren. Samtidigt uppfattar journalisterna att företagsledning, ägare och annonsörer fått ökat inflytande.
Det är ett resultat som medieforskare på JMG i Göteborg kommit fram till i rapporten Den svenska journalistkåren, som bygger på fem frågeundersökningar gjorda perioden 1989-2005.
Redaktionsledning och ansvarig utgivare uppfattas av journalisterna ha ungefär samma inflytande 1995 som 2005.
Även om det enligt journalisterna skett stora förändringar i synen på vem som har det långsiktiga redaktionella inflytandet är det fortfarande redaktionsledning, ansvarig utgivare och journalister som har störst inflytande. Ägare och annonsavdelning har klart mindre inflytande.
Kent Asp, professor vid JMG och en av forskarna bakom rapporten, betonar att det handlar om journalisternas egna uppfattningar.
– Många menar att det kommersiella har fått större utrymme, men någon riktig vetenskaplig undersökning finns inte.
Kent Asp kan tänka sig att det ligger något i att konkurrensen blivit tuffare än den var för tio år sedan, till exempel genom att webbjournalistiken tillkommit.
– Till det kommer att konkurrensen mellan TV och tidningar har ökat och att kommersiell radio har en annan ställning i dag. Samtidigt är det viktigt att påpeka att de etermedier som drivs enligt public service-modellen – liksom dagspressen – fortfarande starkt präglas av ett public service-tänkande.
Innehållet bygger påpublicistiska idéer, även om tendensen går i mer kommersiell riktning.
1994, inför sammanslagningen av TU, alltså den dåvarande föreningen Tidningsutgivarna, och TA, Svenska Tidningsarbetsgivareföreningen, varnade chefredaktörer för att direktörerna skulle få ökad makt på publicisternas bekostnad.
– Man kan hitta indikatorer, säger Kent Asp. Nuvarande Tidningsutgivarnas tidning Medievärlden är mer inriktad på teknik och ekonomi än gamla Pressens Tidning.
Kent Asp anser att undersökningens resultat är anmärkningsvärt, oavsett om det faktiskt skett en förändring av inflytandet över det redaktionella.
– Det är i sig intressant att den viktigaste ingrediensen i medierna – personalen – har denna uppfattning.
hl@journalisten.se