Journalister måste betala för intervjuer med SMHI
Den statliga myndigheten SMHI svarar bara på journalisters frågor om vädret om det medieföretag reportern jobbar på är kund hos SMHI. De som inte är kunder hänvisas till ett betalnummer.
Den statliga myndigheten SMHI svarar bara på journalisters frågor om vädret om det medieföretag reportern jobbar på är kund hos SMHI. De som inte är kunder hänvisas till ett betalnummer.
Det beskedet fick Håkan Steen, reporter på tidningen Land, då han ringde till SMHIs kundtjänst för att få tag i en meteorolog att intervjua om vinterns väder.
– Jag gjorde klart att jag var journalist och ville ställa några frågor om vädret, vilket jag gjort i många år. Svaret jag fick var att journalister ska betala om de ska ställa frågor till SMHI, säger Håkan Steen.
bryt
Enligt SMHI sköts alla kontakter med journalister av en medieredaktion, och den svarar endast på frågor om medieföretaget är kund.
– Vi är en statlig myndighet, men ett affärsdrivande. Vi tar därför betalt för våra tjänster, säger Gunnar Berglund på SMHIs kundtjänst.
Han påpekar att det vore konstigt om konkurrenter fick samma gratisservice som SMHIs kunder.
Håkan Steen fick till slut tala med en meteorolog eftersom SMHI ansåg att LRF Media, som äger Land, kunde betraktas som kund hos SMHI.
pj@journalisten.se