Gå direkt till textinnehållet

Intäkterna minskar för Aftonbladet och SvD

Aftonbladet och Svenska Dagbladet har under 2017 tappat intäkter jämfört med 2016.

Schibsteds rapport för tredje kvartalet 2017 visar på små intäktstapp för både Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Aftonbladets intäkter har gått från 1,43 miljarder kronor under de första tre kvartalen 2016 till 1,37 miljarder under samma period 2017. Svenska Dagbladet har gått från 691 miljoner kronor till 670 miljoner mellan perioderna.

Aftonbladet har tappat 64 miljoner kronor i pappersintäkter, som nu står för 53 procent av intäkterna. De digitala intäkterna har ökat med tio miljoner. Rörelseresultatet hittills i år är 164 miljoner kronor, jämfört med 170 miljoner motsvarande period 2016. För tredje kvartalet blev rörelseresultatet 65 miljoner kronor jämfört med 61 miljoner kronor 2016.

”Jag är stolt över att Aftonbladet i dag kan redovisa ett mycket starkt tredje kvartal. Det är ett glädjande besked mitt i de turbulenta och jobbiga dagarna Aftonbladet befinner sig i just nu”, säger Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén i en kommentar.

Annons Annons

Svenska Dagbladet tappade fyra procent av printintäkterna under tredje kvartalet medan de digitala intäkterna var oförändrade jämfört med tredje kvartalet 2016. Rörelseresultatet för årets tre första kvartal var 49 miljoner kronor för SvD, jämfört med 51 miljoner under samma period 2016. Rörelseresultatet för tredje kvartalet var 18 miljoner kronor, vilket är samma nivå som för ett år sedan, uppger Schibsted i kvartalsrapporten.

”Årets tredje kvartalsrapport är ett styrkebesked och ytterligare en framgång för SvD:s multikanalstrategi. De digitala prenumerationsintäkterna når nya rekordnivåer, upplageaffären på printsidan visar tillväxt och även annonsaffären i print går också bra på en tuff marknad och uppvisar det lägsta intäktstappet på många år”, säger SvDs VD Gunilla Asker i en kommentar.

Fler avsnitt
Fler videos