Helin om upproret på Sportbladet
Sportbladet-profiler som Simon Bank, Robert Laul och Johanna Frändén är kritiska till tidningens satsning med sponsorer från Unibet i samma TV-studio som de själva. Profilerna ifrågasätter integriteten och tycker man säljer ut sig. Nu svarar Jan Helin på kritiken i podden Mattsson Helin.
Det var tidningen Resumé som avslöjade upproret på Sportbladet efter att de livesänt med representanter för sponsorn Unibet. Bland annat fick tittarna analyser och tips från studion som bemannades av två Sportbladet-medarbetare och två Unibet-profiler.
Enligt Resumé ska det även ha förekommit en tävling där tittarna fick chans att vinna biljetter till Champions League-finalen. För att delta i tävlingen var man tvungen att registrera sig som kund hos Unibet. Det här fick flera profiler att reagera, bland annat Robert Laul som menar att den journalistiska integriteten "inte varit mindre på 200 år".
”När det blir sådana här satsningar så måste vi reagera, det drabbar våra andra journalistiska satsningar. Vi måste hålla spelbolagen på en armlängds avstånd (…) Det (ledningen red.anm) pumpar ut till medarbetare om att det är svårare tider. Men de senaste fem åren har vi gjort en miljard i vinst. Vad är så ansträngt så att man måste ta in spelbolag?” menar Laul.
Johanna Frändén och Simon Bank gjorde tillsammans ett inslag till sändningen. Men de hade inte en aning om att Sportbladet skulle samsända med Unibet. Frändén kallar det hela för ”olustigt om jag ska ta i underkant”.
I podden Mattsson Helin medger nu Jan Helin att kritiken är på sin plats.
"Det finns fog för kritiken som har framförts (…) Det fanns ett sponsorsamarbete med Unibet som var oklart informerat med medarbetarna. Det var ett misstag helt enkelt, det ska inte upprepas. Vi har nu vidtagit förändringar med anledning av den här kritiken. Vi kommer att utforma det här programmet på ett annat sätt", säger Helin.