Hård konkurrens om danska TV2
I dag anmälde sig Bonnier-dominerade TV4 och Orkla-ägda Berlingske Officin gemensamt som kandidat till köpet av danska reklamkanalen TV2. Men konkurrensen är hård bland de nordiska mediehusen.
I dag anmälde sig Bonnier-dominerade TV4 och Orkla-ägda Berlingske Officin gemensamt som kandidat till köpet av danska reklamkanalen TV2. Men konkurrensen är hård bland de nordiska mediehusen.
Bonniers TV-strategi har hittills bestått i att försöka bli den dominerande aktören inom kommersiell TV på ett fåtal marknader. Detta har lyckats i Sverige med TV4, Finland med MTV3 och Litauen med LNK. Därför är det inte oväntat att Bonnierdominerade TV4 nu officiellt anmäler intresse av att köpa den statliga ägda danska reklamkanalen TV2, som ska säljas i en öppen budgivning under hösten.
Men TV4 lägger inte ett ensamt bud på kanalen, utan har gått ihop med mediekoncernen Berlingske Officin, ägt av norska Orkla, och med en mycket stark ställning på den danska mediemarknaden, med stora innehav inom dagstidningar, tidskrifter, radio, gratistidningar och digitala medier.
Konkurrensen om kanalen, som har en tittarandel i Danmark på nära 40 procent och en omsättning på två miljarder, lär dock bli hård. Huvudkonkurrent blir sannolikt en annan konstellation, nämligen danska förlaget Egmont och koncernen JP/Politikens hus. Utöver dessa uttalade spekulanter har även radio- och TV-koncernen SBS samt MTG antytt inträsse för affären – eventuellt i en kombinerad satsning.
Anbudstiden för köpet går ut om en månad. Av dem som då anmält sig kommer några aktörer att bjudas in till en konkret budgivning.
mj@journalisten.se