Gå direkt till textinnehållet

Halva folket vill ha helt reklamfritt SVT

En SIFO-undersökning, beställd av Sveriges Mediebyråer, har visat att hälften av svenskarna vill att SVT finansieras av skatter eller licenser.

En SIFO-undersökning, beställd av Sveriges Mediebyråer, har visat att hälften av svenskarna vill att SVT finansieras av skatter eller licenser.

Undersökningen ställde bland annat den något ledande frågan: “Tycker du att Public Service ska överväga reklamfinansiering för att utöka sitt kvalitativa programinnehåll, eller ska man inte överväga reklamfinansiering?” 58 procent av de tillfrågade svarade trots formuleringen nej på frågan. Endast 34 procent tycker att man ska överväga reklam i SVT. Män i åldern 30-49 år var mest positiva till reklam. I denna grupp kunde 77 procent tänka sig reklamfinansiering.

pf@journalisten.se

Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler
Fler avsnitt