Gå direkt till textinnehållet

Hälften av artiklarna i GQ är PR

Hälften av innehållet i mode-/grabb-tidningen GQ kommer från PR. Det berättar tidningens chefredaktör Dylan Jones.

Hälften av innehållet i mode-/grabb-tidningen GQ kommer från PR. Det berättar tidningens chefredaktör Dylan Jones.

– Av det senaste numrets 155 redaktionella sidor har över hälften PR-ursprung. Jag förstår inte varför det är sånt väsen om det. Är jag intresserad av den senaste modellen av Ford Focus? Inte speciellt. Är jag intresserad av den nya Ford Focusen som körs av en kändis? Självklart. Jag vore en idiot om jag inte var det, sa Dylan Jones på en PR-konferens skriver The Guardian.

De flesta PR-genererade artiklarna i GQ kommer till via personliga kontakter och de som kritiserar det är skenheliga – alla tidningar som har modesidor är beroende av PR-industrin, hävdar Jones och menar att agenterna i Hollywood nu är starkare än någonsin förut.

jn@journalisten.se

Fler avsnitt