Gå direkt till textinnehållet

Guldrusch mot gratistidningar i Frankrike

Marknaden för gratistidningar hårdnar i Europa. I Frankrike startas tre nya gratistidningar som ska konkurrera om annonserna med Metro och 20 Minutes.

Marknaden för gratistidningar hårdnar i Europa. I Frankrike startas tre nya gratistidningar som ska konkurrera om annonserna med Metro och 20 Minutes.

Tre nya tidningar kommer att ge svenskägda Metro och norskägda 20 Minutes konkurrens i Frankrike, skriver Dagens Industri. Den 10 oktober kommer SP Magazine, en veckotidning om sport och fritid, som trycks i en halv miljon exemplar.

Veckan efter startar utgivningen för JE Paris, som är en månadstidning med sikte på de homosexuella. I början av nästa år lanseras en tredje tidning, Citato, som tar sikte på skolungdom.

Det är dock enbart de skandinaviskägda gratistidningarna som ges ut dagligen.

Paul Frigyes

pf@journalisten.se

Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslaget till tidningen Journalisten, Nummer 3 2025