Gå direkt till textinnehållet

Fyra vitryska tidningar stoppade

Utgivningen av fyra vitryska tidningar har stoppats inför valet på söndag. Vitryska myndigheter anklagas för att ha saboterat utgivningen av tre av dem genom att påverka deras tryckerier, uppger CPJ.

Utgivningen av fyra vitryska tidningar har stoppats inför valet på söndag. Vitryska myndigheter anklagas för att ha saboterat utgivningen av tre av dem genom att påverka deras tryckerier, uppger CPJ.

Med bara några dagar kvar till valet i Vitryssland där Alexander Lukasjenko väntas ta hem segern hindras fyra tidningar i Minsk från att nån läsarna.

Tidningarna BDG: Deolvaya Gazeta och Tovarishch fick i måndags sina tryckkontrakt med ett tryckeri i ryska Smolensk indragna av “ekonomiska och politiska skäl”.

Narodnaya Volya förlorade sitt tryckkontrakt under liknande omständigheter, men hittade ett nytt tryckeri också i Smolensk. Men så fort tidningarna passerat gränsen till Vitryssland konfiskerades de av vitrysk polis.

Tidningen Zgoda stängdes av en domstol i fredags med hänvisning till att man publicerat Muhammed-karikatyrerna. Medarbetarna på tidningen riskerar fängelsestraff.

jn@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos