Gå direkt till textinnehållet

”Förhoppningsvis ska vi inte hamna där”

Journalistklubben vid Mittmedia är oroade över hur corona skulle kunna drabba annonsintäkterna.

Tidigare i dag berättade Mittmedia-chefen Mikael Nestius att de skulle behöva säga upp tio till trettio procent av sina journalister, om de tappar upp till hälften av sina annonser, i spåren av coronapandemin.

Journalistklubben på norra Mittmedia säger att de signaler man har fått av ledningen inte är att de ska permittera journalister i första hand, med rådande nyhetsläge kommer de att behövas mer än någonsin. 

Men de är också medvetna om att läget kan förändras snabbt. 

Annons Annons

– Det låter så klart väldig oroande att höra hur vi skulle kunna drabbas av ett stort annonstapp, men förhoppningsvis ska vi inte hamna där. Det återstår att se vart det här tar vägen, men vi är medvetna om att Mittmedia behöver mediestöd för att kunna behålla journalister om det här pågår länge, säger Magnus Sjöborg (bilden), ordförande i norra Mittmediaklubben.

Klubben uppger att de följer läget noggrant, så sent som i onsdags hade man möte med ledningen. 

För journalisterna på golvet handlar det just nu mest om att hinna med den intensiva nyhetsrapporteringen och frågor om man ska jobba hemma och när man bör isolera sig om man visar symptom.

– Det är många som börjat jobba hemifrån och på vissa håll har folk fått byta arbetsuppgifter, till exempel för att säkra redigeringsnavet i Sundsvall, säger Magnus Sjöborg.

Fler avsnitt
Fler videos