Gå direkt till textinnehållet

”Vi skulle få säga upp 10 till 30 procent av journalisterna”

Mittmedia varnar för att ett tapp på hälften av annonsintäkterna skulle innebära att man tvingas säga upp tio till trettio procent av sina journalister.

Journalisten har tidigare idag berättat om TUs första preliminära analys av hur den svenska dagspressen påverkas av annonsbortfallet under coronakrisen. De förutspår att det kan handla om 30-60 procent, alltså miljardförluster. 

Journalistförbundets ordförande Ulrika Hyllert larmar också om ett mycket allvarligt läge. Hon vill nu att driftsstödet fördubblas för att man ska klara krisen, i dag ligger det på 600 miljoner kronor.

När det gäller de redan hårt pressade lokaltidningarna finns det extra stora farhågor för hur de ska drabbas. 

Annons Annons

Enligt Mikael Nestius, affärschef på Mittmedia, skulle Mittmedia-titlarna inte klara av ett så stort annonstapp som TU förutspår – utan stora konsekvenser. 

– Det är svårt att säga exakt hur det skulle slå, men det skulle innebära att vi tvingas säga upp tio till trettio procent av våra journalister, och en del olönsamma titlar skulle vi antagligen tvingas stänga helt, säger Mikael Nestius, till Journalisten.

Thomas Mattsson är senior advisor på Bonnier News, och tidigare chefredaktör på Expressen. Han menar att förbundets förslag om dubblat driftstöd är positivt, men inte tillräckligt.

Han ser också stora problem på horisonten för fler än Mittmedia-tidningarna.

– Det finns många och stora dagstidningar som i dag inte får driftstöd och flera, som kvällstidningarna, är heller inte berättigade, säger Thomas Mattsson.

Den före detta Expressen-chefredaktören ser även hur lösnummerförsäljningen av kvällstidningar och tidskrifter hotas nu när en viktig målgrupp – alltså äldre köpare – kommer röra sig mindre i butiker. Samtidigt som mindre återförsäljare kanske minskar sina öppettider eller stänger helt, till följd av färre kunder.

– Inom Tidningsutgivarna diskuterar vi vilka stödåtgärder som kan bli nödvändiga för att undvika massuppsägningar och tidningsdöd. Det här handlar förstås främst om lokaltidningar som ju redan är pressade ekonomiskt, men också om större titlar. Inte minst kvällspressen har väsentliga intäkter från digital annonsering, säger Thomas Mattsson.

Fler avsnitt
Fler videos