Fiskejournalen gör reklam för chefens film
Tidningen Fiskejournalen gör i ett elva sidor långt reportage reklam för en film som chefredaktörens bolag producerat.
Tidningen Fiskejournalen gör i ett elva sidor långt reportage reklam för en film som chefredaktörens bolag producerat.
Det bärande reportaget i aprilnumret av Fiskejournalen, som ges ut av Allers förlag, handlar om inspelningen av filmen Jakten på storrödingen. Filmteamet har genomfört ”den ultimata rödingexpeditionen”, en resa runt Nordkalotten.
Fiskejournalen betonar att expeditionen fått stöd av Världsnaturfonden.
I reportaget beskrivs målande och dramatiskt de strapatser som expeditionsdeltagarna, däribland Fiskejournalens chefredaktör Martin Falklind, fått gå igenom.
Vem som skrivit reportaget framgår inte, byline saknas.
– Flera har varit med och skrivit texten. Jag har bidragit med citat och bilder, säger Martin Falklind.
Hans produktionsbolag Ecofilm beskriver på hemsidan Jakten på storrödingen som ”En fantastisk film i tre delar – om fiskegalningen Martin Falklind och fiskefotografen Yngve Ask som vill förverkliga drömmen om storröding.”
I tidningen heter det att filmen innehåller ”världsunika bilder” och man hänvisar till tidningens hemsida där läsarna kan se trailer och smakprov ur filmen.
Filmen kostar 178 kronor om man köper den via Ecofilms distributör. Inkomsterna av försäljningen går till Ecofilm och en norsk medproducent.
Martin Falklind drar på svaret på frågan om inte hela reportaget är en form av om textreklam.
– Nja. Man får värdera allt. På något sätt promotar man alltid en grej, till exempel om man skriver om mete. I det här fallet sitter jag själv på många stolar, men jag är stolt över att promota ekofisket. Jag gör det med gott samvete och jag vill att så många som möjligt ser filmen.
Journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom Hulthén ser Fiskejournalen som ett exempel på en sammanblandning av publicistiska och marknadsmässiga roller.
– Om chefredaktörer blir mer ekonomer än ansvariga utgivare har branschen ett problem.
Agneta Lindblom Hulthén menar att allmänhetens förtroende för pressen äventyras om redaktionellt utrymme används för att sälja andra produkter än tidningen och hon varnar för att politiker och myndigheter kan komma att agera.
– I förlängningen kan man tänka sig en situation då marknadsföringslagen används mot journalistik.
Allers förlagsredaktör Kristina Waldén har avböjt att uttala sig.
hl@journalisten.se