Gå direkt till textinnehållet

Expressen ska spara 20 miljoner

Expressen ska spara 20 miljoner kronor på redaktionen nästa år, ett beslut som har kommunicerats till medarbetarna. ”Vad det innebär konkret är inte klart. Men, självklart blir vi färre”, säger Jan Spångberg, journalistklubbens ordförande.

Det väntar besparingar på Expressen även 2023 när 20 miljoner kronor ska bort. Inom nyhetsverksamheten har mindre prioriteringar redan genomförts. Nu pågår det ett arbete inom Expressen Lifestyle där förhandlingarna precis har påbörjats.

– Vad det innebär konkret är inte klart. Men, självklart blir vi färre, säger Jan Spångberg till Journalisten och fortsätter:

– Vi tror att också i den senare delen är det gnetande, osthyvel som gäller och som vanligt slår det antagligen hårdast mot de bemanningsanställda.

Expressens chefredaktör Klas Granström uppger att ett tiotal tjänster berörs av besparingen. Samtidigt ska man dra åt svångremmen genom att bland annat skriva nya kontrakt med samarbetspartners och sänka kostnaderna för frilansar, arkivtjänster och tekniska tjänster. 

– Det här handlar om budgeten, som ser annorlunda ut år för år. Vi har under de senaste fyra åren jobbat med att effektivisera verksamheten och det här är en del av det, säger Klas Granström.

Den största besparingen hamnar på Lifestyleredaktionen. Vad kan du berätta om planerna där?
– Det kan man inte riktigt säga än, vi jobbar med kostnader i både nyhetsdelen och magasinen. Under 2022 har vi gjort förändringar på Expressens editioner i Malmö, Göteborg och Stockholm, på Lifestyle har vi berättat om en omorganisation och vi sänker inköp. Vi jobbar på alla fronter.

Hur kommer de bemanningsanställda att drabbas?  
– Vi har varit tydliga med att i första hand ser vi över vikariat och inhyrda.

Klas Granström, chefredaktör på Expressen. 

Du pratar om att det här är ett effektiviseringsarbete som pågått i flera år, räknar du med att fortsätta spara även 2024?
– Det vet jag inte, jag räknar med att succesivt höja lönsamheten för företaget. Det bygger på att både kostnader och intäkter fungerar. Målet är en organisation med resurser för att göra rätt och bra journalistik. Med en verksamhet som är ekonomiskt stabil.

Fler avsnitt
Fler videos