Egmont satsar på fler betalväggar
Egmont Publishing omsättningen sjönk 2018 på grund av upplagenedgången. Vd Per Kjellander säger till Journalisten att man nu vill satsa på att få in fler digitala prenumerationer.
Bokslutet för Egmont Publishing 2018 visar att rörelseresultatet ökade något, till 51 miljoner kronor, jämfört med 50 miljoner 2017. Under båda åren påverkades resultaten av kostnader av engångskaraktär, och enligt vd Per Kjellander var kostnaderna större 2017 än 2018, vilket innebär att verksamheten gått mot svagare lönsamhet. Det syns också i den vikande försäljningen: omsättningen minskade med 67 miljoner kronor till 950 miljoner kronor 2018.
– Det beror dels på att upplagorna gått ner något, dels på att vi lagt ner några titlar. Vi har en del barn- och ungdomstidningar kopplade till exempelvis spel eller filmer, och där sker det förändringar från år till år, säger Per Kjellander.
– Det är en tuff marknad och det är glädjande att vi kan leverera ett bra resultat som överträffade budgeten. Vi är nöjda och ägarna är nöjda.
Sent under 2018 förvärvade Egmont tidningen Café, vilket förväntas öka omsättningen under 2019. Upplagenedgången överlag är långsam, menar Per Kjellander, och kärnverksamheten är fortsatt stabil.
– Frågade man så kallade experter för tio år sedan påstod de att det inte skulle finnas några papperstidningar kvar idag, och så är det ju inte. Vi når tre miljoner svenskar med våra tidskrifter och tidningar, men allt pekar förstås på att upplagorna kommer att fortsätta att minska över tid.
Egmont vill därför satsa mer på digitala prenumerationer.
– Vi vill införa premium på fler av våra titlar online. Auto Motor & Sport Premium har nu över 1 700 betalande prenumeranter, vilket är en bra utveckling.
Fakta
Egmont Publishing
Egmont Publishing ger bland annat ut Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Café, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Förlaget har också en eventverksamhet, samt säljer böcker, spel, aktivitetsprodukter och marknadsföringstjänster. Egmont Publishing ägs av mediekoncernen Egmont.