DN försvarar artikeln om Pernilla Wibergs hotell
När Pernilla Wiberg tipsade om sitt eget hotell i DNs resedel i artikeln ”Skidduellen: Åre eller Idre?” den 24 januari, tyckte flera läsare att det rörde sig om textreklam. Men reseredaktören på Dagens Nyheter, Helena Öberg, håller inte med.
Hur tänkte ni kring publiceringen av artikelserien?
– Vi väljer intressanta och kända människor som kan sina orter och försvarar dem. För två år sedan hade vi Ebba von Sydow och Petter. Vi har gjort duellerna tre år i rad.
Tycker ni inte att det blir fel när Pernilla Wiberg tipsar om sitt eget hotell?
– Jo, det blir ett problem. Det är bekymmersamt, men vi försökte tona ned det och har tagit bort delar där det blir för mycket. Men utgångspunkten är att ha människor som är intressanta och som läsarna kan relatera till. Det skulle inte ge en rättvis bild av Idre om man inte nämnde det enda hotellet på orten.
Flera läsare har reagerat på att artikeln är smygreklam. Vad anser ni om det?
– Vi tycker inte det är reklam. Vi har haft diskussioner om det här innan vi publicerade artiklarna, och tycker att vi har tonat ned mycket. Vi har inte fått fler läsarreaktioner utöver de vanliga.
Har DNs läsare fått en rättvis bild av Åre och Idre?
– Ja, det tycker jag. Vi tycker att artiklarna ger en bra konsumentvägledning.