Gå direkt till textinnehållet

Digital jobbvåg- men framtiden är frilansens

Många journalistjobb har kommit till inom tidningarnas digitala medier. Och ytterligare jobb väntas under 2007. Men framöver är det frilansarna som väntas stå för tillväxten.

Många journalistjobb har kommit till inom tidningarnas digitala medier.
Och ytterligare jobb väntas under 2007. Men framöver är det frilansarna som väntas stå för tillväxten.

Att specialisera sig inom ett ämne eller bredda sig inom verktyg. Någon av dessa vägar bör man välja för att få journalistjobb.

Det är en viktig slutsats, efter den första egna prognosen om kulturarbetsmarknaden som Arbets­förmedlingen Kultur gjort, efter att ha intervjuat medie­företagen.

Annons Annons

Väljer man den förra vägen kan anställning på någon av de personalmässigt sakta sjunkande dagstidningarna bli aktuell.

Väljer man den andra har man stora möjligheter att ta del av en frilansmarknad som förväntas växa kraftigt.

– Tjänsterna inom digitala medier har blivit flera, men vi tror inte att det blir så många nya fasta tjänster inom dagspressen framöver. Medie­företagen köper alltmer från frilansar, säger Bernt Åke Petersson, kulturarbetsdirektör på AMS.

Under de senaste åren har webbvågen rullat genom det svenska medielandskapet, med många nya tjänster i framför allt kvällspressen. Expressen har kraftigt byggt ut sin redaktion för digitala medier, och enligt personaldirektör Tobias Hellström är tidningen inne i en expansion som är den största sedan starten 1944.

– Vi har gått från tio tjänster till 100 tjänster inom digitala medier. Jag skulle inte bli förvånad om vi om ett år har ytterligare mellan 40 och 50 anställda.

Hellström framhåller att Expressen också anställt riksredaktörer i tio olika städer och att man söker rutinerade reportrar med lokal förankring.

På Norrköpings Tidningar berättar Jan-Erik Bergvin, biträdande redaktionschef, att tidningen just byggts ut till ett komplett mediehus med digital-TV, webb och tidning, men att nya tjänster inte planeras.

– Om något år kan nya behov uppstå i samband med satsningar på mobiltelefoner. Men jag tror ändå inte på fler tjänster totalt, det blir snarare en omfördelning mellan medierna.

Det finns också tecken på att vågen av digitala nyanställningar kan vara på väg att ebba ut. Aftonbladet-koncernen har under senaste året nyanställt 73 fast anställda. Men under den senaste tiden har man framför allt satsat på nya pappersprodukter, som gratistidningen Punkt SE och nya bilagan Härligt hemma, med nio journalisttjänster, och man har inga planer på fler tjänster på webbredaktionen.

Sydsvenskan har just tillsatt 27 medarbetare i en ny webborganisation, men har heller inga planer på nya tjänster för våren. På Göteborgs-Posten tippar man på mellan två och fem nya tjänster under första halvan av 2007. Dagens Nyheter står inför nedskärningar och behöver bara enstaka nyckelrekryteringar så långt man kan se. På tidningen Metro säger man att nya tjänster framför allt är knutna till eventuella nya utgåvor.

Det är alltså frilansarna som står för expansionen. Inom kulturområdet är egenföretagarna snart lika många som antalet anställda. Arbetsförmedlingen Kulturs prognos visar att det i november fanns 1 513 inskrivna journalister helt eller delvis utan arbete, men enligt prognosen är framtiden för journalister ljus.

– Kulturarbetarna ligger i frontlinjen för den nya tjänstemarknad som nu växer fram. De jobbar i egen regi, men har kompetenser som är gångbara inom andra områden, som äldreomsorg och i integrationsarbete. Allra bäst är det om man har någon slags multikompetens, det som efterfrågas allt mer, säger kulturarbetsdirektör Bernt Åke Petersson.

pf@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos