Gå direkt till textinnehållet

Det finns ingen gratistidnings-kris

nm

Nedläggningen av Finans Vision lär leda till en lång diskussion om gratistidningarnas kris. Men jag tror inte att det är just gratistidningar det handlar om. Snarare handlar det om affärstidningarnas kris – och om Bonniers beredskap att förlora pengar.

MTG lärde sig en läxa av nedläggningen av Finans Tidningen: att man måste prata med facket först innan man släpper yxan.

Därför inleds pressreleasen om nedläggningen av Finans Vision, som kom 15.17 i eftermiddags, med följande eleganta formulering: “MTG tillkännagav i dag att man har kontaktat den lokala fackorganisationen angående en föreslagen nedläggning av den dagliga affärstidningen Finans Vision”.

Facket fick också information om ägarnas avsikt samtidigt som tidningsledningen. Men eftersom det trots allt är MTG vi pratar om var framförhållningen minimal: drygt en timme innan pressmeddelandet om den förestående nedläggningen lämnade mejlboxen.

Lite mer korrekt hanterat än senast, alltså, men likväl snabbt och brutalt. Nu är MTG inte längre ett företag i tidningsbranschen, utan fokuserar på TV och radio. Borta är Finans Vision, borta är Moderna Tider, borta är Kapital.

Och allt mindre än fem månader efter Jan Stenbecks död.

Varför? Det lär föras fram en mängd förklaringar och teorier och den vanligaste lär sannolikt vara att FV fallit offer för gratistidningskriget.

Det tror jag är en felsyn. Det finns ingen gratistidningskris i dag, snarare en lukrativ och växande marknad. Ett visst mått av överetablering finns det och alla satsningar lär knappast överleva; i Norge kämpar exempelvis den Schibstedägda Avis1 mot nedläggningshotet och i dag varslades där nio personer om uppsägning.

Men vad som framför allt finns är en affärstidningskris. Och om man ska spekulera i vem som blir nästa offer på tidningsmarknaden så är det nog snarare där man ska leta. En tidning som Veckans Affärer har till exempelvis en allt vassare kniv mot strupen, med sjunkande intäkter och räckviddstal, och till och med det mäktiga DI-imperiet har mött problem.

Sett ur det perspektivet har faktiskt FV varit en relativt framgångsrik aktör, som på kort tid – trots en mycket skakig start, i spåren av den katastrofalt hanterade nedläggningen av Finanstidningen – blivit ett begrepp. Med en bråkdel av Dagens Industris resurser har tidningen etablerat sig som en affärstidning för andra än enbart affärsmän- och kvinnor: lite gapigare, lite tunnare, men inte utan poänger. En annan sorts röst i affärsvärlden.Gratis, dessutom.

I en snabbare vändande konjunktur hade tidningen säkert kunnat bli en hyfsad affär för MTG. Men MTG hade inte råd att vänta. Koncernen behöver konsolidera sig. Dels finns det mer lukrativa affärsmöjligheter på kort sikt inom etermedieområdet, inte minst utanför Sveriges gränser, dels behöver de samla resurserna för att möta ett Bonnier som tycks fast beslutet att minska Metros andel av annonskakan på tidningsmarknaden i Stockholm, om det så kostar dem hundratals miljoner kronor på kuppen de närmaste åren.

I det läget vägde Finans Visions ambitioner för lätt. Därför har vi nu en dagstidning mindre. Och därför väntar nu några journalister på att, för andra gången på mindre än ett år, ta emot uppsägningspapper från MTG.

chefredaktör

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons Annons för Journalistförbundets inkomstförsäkring.
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.