Gå direkt till textinnehållet

De kan bli Årets tidskrift

Arbetet, ATL, Officerstidningen och Sveriges Natur. Någon av dem blir Årets tidskrift i kategorin fackpress. Nu är det klart vilka som nominerats till de sista tidskriftsklasserna i Årets tidskrift. 

ÅRETS DESIGN

Jenny Holmqvist, Alkohol & Narkotika
Motivering:
"Hur lyfter man ett samhällsviktigt ämne till intressanta berättelser presenterade på ett tydligt och kraftfullt sätt? Typ så här. Informativt, elegant, tungt och tydligt. Tidskriften Alkohol & Narkotika och AD Jenny Holmqvist har skapat en fin avskalad design som lever i alla kontaktytor med läsarna."

Johan Holm, ℅ Hops
Motivering:
"Ett genomarbetat magasinshantverk där inte en enda formdetalj lämnas åt sitt öde, vare sig det gäller fotokvalitet, minsta graf eller pappersval. Det åttaåriga magasinet c/o Hops AD Johan Holm har en ambitionsnivå, berättarglädje och struktur som imponerar och lockar läsaren att fördjupa sig i ämnet."

Unni Zetterling, Motherhood
Motivering:
"Den starka identiteten löper som en röd tråd genom hela produktens universum. Sociala medier används med stor skicklighet och designkänsla. Motherhood och AD Unni Zetterling ger journalistiskt liv åt moderskapets viktiga frågor och ger dem en tydlig plattform."

Annons Annons

Hanna Johansson, Vi
Motivering:
"Ständiga moderniseringar ger klassikern en tydlig och högkvalitativ läsning som aldrig känns daterad. Tidningen Vi och AD Hanna Johansson vet precis hur man ger läsarna – som verkligen kan kallas fans – kvalitet, detaljrikedom och fantastiska berättelser."

(Jury: Ebba Bonde, visuell chef Svenska Dagbladet (ordf.), Marianne Brandt, tidigare ad på ett flertal tidningar på Bonniers, senast M-magasin och Rickard Frank, designer som driver egen designbyrå, tidigare kreativ chef Dagens Nyheter.)
 

ÅRETS GREPP

Cards of Qatar, Blankspot
Motivering
: "Gömt i ett klassiskt format finns en obehaglig sanning. Blankspot samlar människoliven som sporten krävt i världens viktigaste fotbollskort."

Fallet Miriam, Handelsnytt + Veckorevyn
Motivering:
"När goda idéer är dyra kan två vara starkare än en, hur oväntat deras samarbete än kan verka. Med ett uppmärksammat fall flyttade Handelsnytt och VeckoRevyn frågan om relationsvåld från hemmet till arbetsplatsen."

KA-kollen, Kommunalarbetaren
Motivering:
"Vem tjänar på myriader med siffror och komplexa samband? Kommunalarbetaren brottade ner datan med statistikjournalistik och tack vare deras grepp har nu kommunalarbetarna bästa kollen."

TR Hub, Travronden
Motivering:
"Genom att ta koden i egna händer och utveckla ett nytt prenumerationssystem fick redaktionen direktkontakt med kunderna. Deras grepp ger både nya affärer och gladare prenumeranter."

(Jury: Patrik Hadenius, förlagschef Norstedts förlagsgrupp (ordf.), Jack Werner, frilansjournalist och författare och Anna Åberg, redaktionschef Dagens Nyheter.)
 

ÅRETS OMSLAG

Femina, nr 11/2021
Motivering:
"Ett omslag som väcker både nyfikenhet och uppmärksamhet. Feminas bild av Melinda Jacobs, familjehemsmamman som blev känd för sin kamp för Lilla Hjärtat, signalerar både personlig stil och ett viktigt samhällsbudskap. En ovanligt lyckad kombination för ett modeomslag i tiden."

Hembakat, nr 8/2021
Motivering: "I vår tid av förändringar och osäkerhet kan de små njutningarna kännas extra lockande. Den klassiska chokladtårtan har vi sett många gånger, men här ovanligt smakfullt serverad, i sällskap med flera aptitretande budskap. Hembakats omslag är ett tydligt recept på varför baktrenden är här för att stanna."

Ottar, nr 3–4/2021
Motivering: "Med sitt färgstarka collage av personer inom transvärlden och med en skön flowerpowerkänsla passar det stora budskapet perfekt: ”We´re here”! OTTARs livfulla omslag utstrålar både optimism och styrka – en kombination världen längtar extra mycket efter just nu."

Polistidningen, nr 4/2021
Motivering: "Vissa händelser behöver nästan inga ord. Med sin helt svarta bakgrund och med den svenska flaggan på halv stång till texten: ”Skjuten i tjänsten” berör Polistidningens omslag läsaren på ett omedelbart sätt. Ett samhällstrauma så stort, beskrivet så enkelt, är väldigt skickligt gjort."

(Jury: Daniel Andersson, vd Tidsam (ordf.), Ingrid Hegg, effektivitetskonsult Petra Brask & Partners, tidigare marknadschef inom Bonnier och Egmont och Åsa Rydgren, tidigare förlagschef/publisher på Bonnier Magazines & Brands. Idag konsult inom ledarskap och affärsutveckling.)

ÅRETS TIDSKRIFT FACKPRESS

Arbetet 
Motivering:
"En stark aktualitetskänsla och granskningar med stort genomslag – Arbetet har ett perspektiv som vinner målgruppen, snabbt och konsekvent. Tidskriftens profilerade skribenter och starka digitala närvaro väcker engagemang, till exempel “Farligt jobb” där läsarna filmar sina arbetsplatser, men också podden “Från Golvet”."

ATL
Motivering:
"Trots en snart 140-årig historia har ATL lyckats vässa nyhetsförmedlingen till Sveriges lantbrukare. Nya ATL är en pigg daglig digital produkt, med ökande nätupplaga och bibehållen affär. Nyhetsbrev, nischade nyheter och tjänster som traktordatabasen gör att bonden vill ha ATL med sig i fickan på åkern, samtidigt som platsen på köksbordet består."

Officerstidningen
Motivering:
"När bevakningsområdet plötsligt hamnar i hetluften och målgruppen växer gäller det att ha en god beredskap. Det har Officerstidningen. Med nyhetsledande reportage får läsarna en fördjupad förståelse för det hastigt försämrade säkerhetsläget och upprustningen av det svenska försvaret."

Sveriges Natur 
Motivering:
"Med internationell utblick och fötterna stadigt i den svenska urskogen fortsätter denna uppskattade medlemstidning att både inspirera och debattera. Träffsäker stil och form lyfter Sveriges Naturs angelägna journalistik."

(Jury: Martin Ahlquist, redaktionschef Svenska Dagbladet (ordf.), Anna Gullberg, reporter Expressen Politik & Samhälle, Josefin Jakobsson, hållbarhetsredaktör Dagens Industri, Linus Larsson, techredaktör Dagens Nyheter och Robert Olsson, vd Utgivarna)

ÅRETS TIDSKRIFT POPULÄRPRESS

Affärsvärlden
Motivering:
"Affärsvärlden har på kort tid gjort en förändringsresa, både vad gäller journalistik och affär. Förlust har vänts till vinst, pappersprenumeranter har blivit digitala och redaktionen guidar och granskar. Affärsvärlden gör avtryck – och hjälper kärnmålgruppen att orientera sig på det stökiga börsgolvet."

DN Lördag
Motivering:
"DN Lördag lockar allt fler till långläsning på helgmorgnarna. Sveriges vassaste skribenter och fotografer gör reportagen alla pratar om, krönikörerna väcker känslor och maten är klimatsmart. DN Lördag visar att magasinets form och tilltal står sig stark även i en digital era."

ELLE
Motivering:
"Med en fräschör i tolkningen av kvinnlighet och feminism och med mode som utgångspunkt har ELLE rakryggat vågat ta ställning i de stora samtidsfrågorna. Man har tagit ut svängarna och synligheten och uppmärksamheten har varit stor i sociala medier."

NomoFomo
Motivering:
"En journalistik för tjugotalet ska vara innovativ och följa med i den tekniska utvecklingen. Med hjälp av Substack eller nyhetsbrev gör sig idag aktörer fria från konventionella magasinsformat och finner sina egna modeller. Där bryter NomoFomo ny mark."

(Jury: Hanna Stjärne, vd SVT (ordf.), Cissi Elwin, vd, Chefakademin, Johannes Klenell, kulturredaktör Arbetet, Jon Mauno Pettersson, chefredaktör Breakit och Karolina Roslund, senior advisor.)

Fotnot: Vinnarna utses på Tidskriftsgalan den 19 oktober.

Här finns övriga nominerade.

Fler avsnitt
Fler videos