Gå direkt till textinnehållet

Därför säger tidningschefer nej till publicering

På ett helt uppslag i dagens tidning förklarar chefredaktören Anders Gerdin varför Aftonbladet inte tänker trycka satirteckningarna av Muhammed. Anders Gerdin säger att det ”ganska uppenbart” att Jyllands-Postens chefredaktör inte tänkte igenom publiceringen av bilderna hösten 2005: ”I stället lät han sig dras med i ett danskt samhällsklimat med stark främlingsfientlighet”.

På ett helt uppslag i dagens tidning förklarar chefredaktören Anders Gerdin varför Aftonbladet inte tänker trycka satirteckningarna av Muhammed. Anders Gerdin säger att det ”ganska uppenbart” att Jyllands-Postens chefredaktör inte tänkte igenom publiceringen av bilderna hösten 2005: ”I stället lät han sig dras med i ett danskt samhällsklimat med stark främlingsfientlighet”.

Eftersom bilderna kränkt miljontals muslimer ska inte Aftonbladet upprepa det misstaget, säger Anders Gerdin, och får medhåll av flera kolleger.

Lena K Samuelsson, chefredaktör Svenska dagbladet säger också nej till publicering, Dagens Nyheters chefredaktör Jan Wifstrand säger att DN gjort en ”indirekt publicering”, medan Jonathan Falck, chefredaktör för Göteborgs-Posten tycker att det har räckt att beskriva teckningarna med ord.

Per Yng, redaktionschef för Rapport och Lars Herneklint, chef för TV4 Nyheterna har båda beslutat att publicera vissa bilder, för att tittarna ska förstå vad det är som muslimer världen över protesterar emot.

ma@journalisten.se

Fler avsnitt
Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler