Danska Dagen siktar på Sverige
Målet för den nystartade danska dagstidningen Dagen är att ge ut tidningen över hela Skandinavien. – Vi arbetar för att hitta rätt partners i grannländerna, och om det lyckas kommer vi att etablera egna redaktioner där, säger grundaren Peter Linck till Journalisten.
Målet för den nystartade danska dagstidningen Dagen är att ge ut tidningen över hela Skandinavien.
– Vi arbetar för att hitta rätt partners i grannländerna, och om det lyckas kommer vi att etablera egna redaktioner där, säger grundaren Peter Linck till Journalisten.
Dagen uppger att man ger ut den första tidningen i Danmark som inte är bunden av geografiska, partipolitiska eller kommersiella intressen. Hur det än är med den saken – tidningen ges ut av ett vinstdrivande aktiebolag och officinen är placerad i Köpenhamn – uppvisar Dagen en hårt driven minimalistisk form som ska tilltala en marknad av vetgiriga, fördomsfria och globalt tänkande människor.
Enligt tidningens grundare Peter Linck är man inriktad på att på sikt få en redaktion som samverkar över gränserna i Skandinavien, och man har redan sonderat terrängen för eventuella samarbeten.
– Nu försöker vi först och främst att nå målet med att i januari ha en upplaga på 13 000 i Danmark. Samtidigt diskuterar vi med företag i Sverige som kan gå in som hälftenägare i ett samriskbolag, säger Peter Linck.
– Vi har utvecklat ett slags franchisekoncept som kan användas i flera länder. Om vi lyckas etablera en svensk utgåva ska den ha ett eget namn, en egen redaktion men ändå generera vissa redaktionella synergieffekter, på framför allt utrikesmaterialet, fortsätter han.
Enligt Peter Linck handlar det om en nischtidning för en globalt orienterad målgrupp, och han bedömer att det i Sverige borde vara möjligt att nå en upplaga på 25 000 exemplar.
pf@sjf.se