Gå direkt till textinnehållet

Dagens Forskning fälld för bilaga

Dagens Forskning har fällts av Pressens Textreklamkommitté för en annonsbilaga i tidningen.Bilagan var märkt med ordet ”bilaga”. Men kommittén påpekar att ordet bilaga inte kan likställas med annons. Det kan också uppfattas som en redaktionell bilaga.

Dagens Forskning har fällts av Pressens Textreklamkommitté för en annonsbilaga i tidningen.
Bilagan var märkt med ordet ”bilaga”. Men kommittén påpekar att ordet bilaga inte kan likställas med annons. Det kan också uppfattas som en redaktionell bilaga.

Kommittén reagerade även mot en omärkt annonssida i tidningen. Ledamöterna i kommittén konstaterade att då Dagens Forskning använt samma typsnitt på såväl redaktionell text som annonstexten är det viktigt att klargöra skillnaden genom tydlig märkning av annonssidan.

Andra ärenden som Pressens Textreklamkommitté behandlat:

* Dala-Demokraten borde inte ha slagit upp en artikel om ett nyöppnat spa som tidningen gjorde. Rubriken ”Marie välkomnar i badet” följdes av en spalt med text samt åtta foton på Marie i badet och när hon förberedde inför öppningsdagen. På sidan ett fanns en stor puff för insidesartikeln. Presentationen och bildexponeringen kan uppfattas som textreklam, tycker kommittén.

* Östersunds-Posten tog i för hårt när tidningen på en helsida skrev om en butik med rubriken ”Dofter och smaker från hela världen – mitt i Östersund, anser kommittén. Bilderna visade kunder som handlade i butiken, varor som salufördes där samt ägaren själv.

* Aftonbladet puffade på förstasidan med rubriken ”Gör din bästa schlager-CD för bara 69 kronor. Välj dina 12 schlagerfavoriter” och hänvisade till en sida i tidningen med instruktioner hur man beställde en cd.

Kommittén ansåg att puffen stred mot riktlinjerna mot textreklam. Det hade den inte gjort om den tydligt utformats som en annons. Kommittén vill poängtera att redaktionellt material och annons ska särskiljas, oavsett om de publiceras på tidningens förstasida eller någon annanstans i tidningen.

Journalistjobb

Annons
Fler avsnitt
Annons
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslag till Journalisten nr 4 2025.