Bredband ändrar på medievanor
Den ökade tillgången till bredband har ökat användningen av internet och förändrat publikens medievanor, visar en studie som Nordicom vid Göteborgs universitet gjort.
Den ökade tillgången till bredband har ökat användningen av internet och förändrat publikens medievanor, visar en studie som Nordicom vid Göteborgs universitet gjort.
Medierna är inte längre kopplade till hemmet på samma sätt som tidigare och informationen flödar allt friare och är allt mindre bunden till tid och rum. De nya mönstren märks mest i de yngre åldersgrupperna (15-44 år). Allt fler läser en genomsnittlig dag dagstidningen på nätet. Detta gäller särskilt kvällstidningarna. Även TV-tittande och radiolyssnande på nätet ökar, om än långsamt.
Fler män än kvinnor (58 respektive 45 procent) använder internet en genomsnittlig dag. Männer ägnar också mer tid per dag åt internet. Men kvinnorna är flitigare bokläsare än männen (45 respektive 31 procent).
Fortfarande har de traditionella medierna: radio, TV och morgonpress större publik än de nya medierna.
hl@journalisten.se