Gå direkt till textinnehållet

Bonnier satsar på lättklätt

Bonnier Tidskrifter kommer att lansera tidningen FHM i Sverige, via det danska dotterbolaget Benjamin Forlag.

Bonnier Tidskrifter kommer att lansera tidningen FHM i Sverige, via det danska dotterbolaget Benjamin Forlag.

Tidningen är riktad till män, ges ut i 27 länder, och innehåller i sina editioner mycket rikligt med bilder på lättklädda kvinnor. Bonnier har tidigare inte velat stå som utgivare för den typen av produkter och att steget är känsligt framgår bland annat genom att varken Jonas Bonnier, VD för Bonnier Magazine Group, som är majoritetsägare i Benjamin, eller vice VD Jonas Eriksson över huvud taget vill kommentera introduktionen av FHM.

– Benjamin får kommentera sina egna utgivningar, säger Jonas Bonnier till Journalisten.

bryt

Fredrik Helmertz, förlagsredaktör för Hachette, har registrerat titeln FHM i Sverige, en förkortning för Fredrik Helmertz Magazine. Men i dagsläget tänker han inte ta strid om titeln.

– Jag har inte tid att sitta i rättegångar. Registreringen av FHM var mer ett skämt, faktiskt, säger Helmertz.

pf@journalisten.se

Fler avsnitt