Bonnier News vd: Inte aktuellt med stort sparpaket
De tuffare ekonomiska tiderna märks hos Bonnier News. Flera verksamheter inom koncernen sparar in. Men något centralt sparpaket är inte aktuellt, säger vdn Anders Eriksson till Journalisten.
Sparpaketen duggar tätt i mediesverige. Hos SVT, SR och Stampen har besparingar på 100-tals miljoner presenterats under de gångna veckorna. Men hos Bonnier News planerar man inte att lägga ett centralt sparpaket.
– Det är tuffa tider och våra verksamheter jobbar hårt för att nå budgeten, så att det hålls igen och sparas där det finns möjlighet. Men det är inte något som vi har tagit beslut om ett centralt, säger Anders Eriksson.
Likt resten av branschen har Bonnier News märkt av ett kraftigt tapp i annonsförsäljningen. Men också stora löneökningar, högre papperspriser, höjda lokalhyror och stigande energipriser tynger koncernen.
– Vi har också många systemlösningar som vi betalar för i dollar, och där får vi en kraftig valutakurseffekt när kronan försvagats, säger Anders Eriksson.
Men läsaraffären har inte bromsat in.
– Det är vår största intäktskälla så det är väldigt positivt. Det ger stabilitet i vår verksamhet och hade vi haft utmaningar även där hade det varit värre.
Som Journalisten tidigare rapporterat har de anställda vid Marieberg Media märkt av en tydlig inbromsning av antalet vikariat, och en oro sprids bland de anställda. Bonnier News meddelade också nyligen bland annat att de lägger ned ett tryckeri i Östersund och att Falu-Kurirens desk läggs ned. Enligt Anders Eriksson är det här exempel på olika sätt som det sparas lokalt i koncernen.
– Men vi har också under en längre period jobbat med att sänka kostnader, så det finns inbyggt i vår plan och strategi sedan tidigare. Det gör att vi har en bättre utgångspunkt än många andra, och därför är det inte aktuellt med stora centrala sparpaket där vi hyvlar rakt av, säger han.
Som exempel på åtgärder som sparar pengar nämner han övergång till gemensamma tekniska plattformar som gör att dyra avtal kan sägas upp, sammanslagningar av bolagets distributionsbolag och integration av annons- och prenumerationsavdelningarna.
– Det är många områden som vi länge jobbat aktivt med och där vi nu ser effekter löpande. Det tillsammans med en stabil läsaraffär gör att vi hittills klarar de ökade kostnaderna och annonstappet. Men sen kanske det är så att vi skyndar på vissa delar av de här sparåtgärderna.
Anders Eriksson vill dock inte lova att Bonnier News inte kan komma att behöva lägga sparpaket framöver.
– Det kan gå snabbt, så jag kan inte utesluta något.