Gå direkt till textinnehållet

Bonnier köper Nacka Värmdö Posten

Bonnier News Local förvärvar gratistidningen Nacka Värmdö Posten. Målet är att få tidningens digitala prenumerationsaffär att växa, säger affärsområdeschefen Mikael Nestius.

Förvärvet av Nacka Värmdö Posten är ett steg i Bonniers satsning på lokala nyheter i Stockholmsområdet, efter att i september 2022 ha startat den lokala digitala sajten Nu i Österåker.

– Den startade vi från scratch, det kommer att ta tid att bygga upp en stor läsekrets och göra affären lönsam. Nu fick vi möjligheten att ta över  Nacka Värmdö Posten, det mest välrenommerade varumärket för lokaltidningar i Stockholmsområdet. Det är ett annat sätt att jobba mot vår långsiktiga plan, att få en digital prenumerationsaffär som blir huvudintäkten över tid, säger Mikael Nestius. 

34-åriga Nacka Värmdö Posten delas ut varannan vecka till 67 000 hushåll i skärgårdskommunerna Nacka och Värmdö. Nyhetssajten nvp.se når 14 000 unika besökare per vecka och har idag runt 800 betalande prenumeranter, en siffra som BNL alltså hoppas ska öka.

– När vi flyttar in dem i vår plattform får de tillgång till nya saker de inte har idag. Både att det blir lättare att köpa prenumerationer men också livesport och video. Det ser vi är viktigt i Österåker.

– Vi tror också vi kan öka de digitala annonsintäkterna på Nacka Värmdö Posten.

Kommer ni ha kvar en gratistidning i pappersformat?
– Det kommer att vara helt beroende av hur den presterar. Så länge den är lönsam kommer vi ha kvar den, men det är skakigt just nu med papperspriser och distributionspriser. Vi kommer att utvärdera inför varje säsong.

Fem journalister arbetar på Nacka Värmdö Posten, som flera gånger utsetts till Årets gratistidning.

Fler avsnitt
Fler videos