Gå direkt till textinnehållet

Björn Häger: Oväntade ämnen och konsumentjournalistik

Björn Häger, journalistutbildare, reporter och grävräv är ny redaktör för TV4s Kalla Fakta.Bredare ämnesval och mer konsumentjournalistik är några av hans ambitioner.

Du har börjat jobba som redaktör på TV4s Kalla Fakta, vad gjorde du under din första arbetsdag?

– Jag och programmets projektledare Johan Åsard gick igenom planeringen för vårsäsongen och försökte fundera på om det går att få fram några kioskvältare.

Vilka ambitioner har du inför jobbet?

– Att vara en bra coach för medarbetarna. Kanske att få lite mer oväntade ämnen än tidigare. Gärna något som handlar om konsumentfrågor.

Varför?

– Vi tror att det finns mycket att gräva fram och sen tror jag att ämnet också lockar en stor publik.

Hur skulle du vilja beskriva de ämnen Kalla Fakta ägnat sig åt tidigare?

– Mycket har det ju handlat om klassiska ämnen som riksdagen och spioner. Men det har även gjorts försök att behandla andra ämnen, som konspirationsteorier och självskadebeteenden hos flickor. Ett program om Älvsbyhus lockade stor publik, det visade att konsumentjournalistik engagerar. Ett annat exempel är granskningen av dunindustrin.

Hur mycket har du jobbat för Kalla Fakta tidigare?

– Jag har ju jobbat mycket med grävande journalistik genom åren, både på TV4 och på SR, och så har jag föreläst mycket om journalistik. Jag kommer att fortsätta som doktorand på Mittuniversitetet.

Hur stor är Kalla Fakta-redaktionen?

– Ett halvt dussin reportrar, så det är en liten redaktion. I förhållande till SVTs Uppdrag Granskning är vi är den lilla uppstickaren.

Är ni TV4s moraliska alibi?

– Nja, jag vill inte säga att vi är något alibi, men samhällsjournalistiken bygger förtroende för kanalen. Det är glädjande att TV4 satsar på nyhetsarbetet och Kalla Fakta. En av förklaringarna till att TV4 går bra nu tror jag är att man orkat hålla den här balansen och inte bara satsar på underhållning. Det är inget fel med Idol eller Let’s Dance, absolut inte. Det är självklart att en kommersiellt driven kanal har sådana program.

Kommer Kalla Fakta att köpa in material från frilansar?

– I någon mån. Johan Åsard är projektledare och min chef, och han tar besluten om det där. Men ett riktigt bra scoop säger man aldrig nej till.

Hur definierar du en riktigt bra story?

– Något oväntat, som får en att haja till och får tittarna att vilja stanna kvar och titta. Utmaningen med grävande journalistik är att kunna fylla 27 minuters effektiv programtid med bra visuellt berättande. TV4 har otroligt duktiga redigerare och fotografer så det känns häftigt att jobba med dem.

Profilen

”Socialreportaget finns knappt längre”

Christoffer Hjalmarsson har levt 36 dagar på gatan och suttit 30 dagar i fängelse.
Fler profiler
Fler avsnitt