Gå direkt till textinnehållet

Besvärande dubbeljobb för SVT

Om en vecka startar SVTs hälsoprogram Toppform, med Blossom Tainton som programledare. Samtidigt gör Blossom Tainton reklam för McDonalds. ”Det är olyckligt”, säger SVTs faktachef Eva Landahl.

Om en vecka startar SVTs hälsoprogram Toppform, med Blossom Tainton som programledare. Samtidigt gör Blossom Tainton reklam för McDonalds. ”Det är olyckligt”, säger SVTs faktachef Eva Landahl.

På Sveriges Televisions hemsida puffas det nu för hälsoprogrammet Toppform, vars höstsäsong inleds tisdagen den 31 augusti. Under programledaren Blossom Taintons ledning ska fyra deltagare i tio program få hjälp att ändra livsstil.

Men samtidigt som Blossom Tainton är dragplåster för SVTs hälsoprogram gör hon reklam för snabbmatskedjan McDonalds. I helsidesannonser i tidskrifter och i en stort uppslagen kampanj på McDonalds hemsida gör hon reklam för satsningen ”Happy Mil”, som ambassadör för Happy Mil-dagen lördagen den 28 augusti, då ett motionslopp genomförs på 85 orter i landet.

Annons Annons

bryt

Blossom Tainton är inte anställd på SVT, utan har kontrakt som frilansande programledare. I sådana kontrakt är det angivet att man under uppdragets tid ”inte har rätt att utnyttja sitt samarbete med SVT i kommersiella sammanhang” eller på olika sätt agera på sätt som kan göra så att SVTs trovärdighet och oberoende kan sättas ifråga.

– De här formuleringarna finns med även i kontraktet med Blossom Tainton. Jag tycker därför att det är olyckligt att den här kampanjen ligger så nära Toppforms programstart. Uppenbarligen har vi inte varit tillräckligt tydliga i våra kontakter med Blossom Tainton, säger Eva Landahl, genrechef för SVT Fakta och Fritid.

bryt

Stefan Zetterberg, programchef på SVT Norrköping, som producerar programmen, tycker att den uppkomna situationen är ”besvärande”.

– Vi har bett Blossom om en förklaring. Den förklaring vi fick var att engagemanget för McDonalds skulle avslutas innan programserien började. Men eftersom det bara handlar om några dagar och det ligger ute annonser i tidskrifter så finns det självklart en risk att publiken kopplar ihop det här, även om det inte nämns något om Toppform i det hon gör för McDonalds.

Och det blir inga hamburgare i programmet?

– Nej, snarare raka motsatsen. I ett avsnitt går en av deltagarna in på McDonalds och köper snabbmat, men slänger den i soptunnan. bryt

Kajsa Herngren, som tagit fram avtalet med SVT för Blossom Taintons räkning, blir förvånad när hon får höra om SVTs betänkligheter inför programledarens reklamuppdrag:

– Det förstår jag inte. Som jag uppfattat saken har det inte funnits några betänkligheter eller frågetecken, säger hon till Journalisten.

mj@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos