Gå direkt till textinnehållet

Även Borås Tidning drabbas av Stampens neddragna distribution

Gota Media-ägda Borås Tidning slutar dela ut tidningen i flera glesbygdsområden. Men det är på grund av Stampens beslut, som Journalisten rapporterade om tidigare i veckan. ”I de områden där vi själva distribuerar är vår målsättning att hålla liv i papperstidningen så länge vi bara kan och har möjlighet.”, säger Gota Medias koncernchef Mats Ehnbom.

Flera mediebolag har börjat se över sin distribution för att spara pengar. Hos Stampen har man valt att sluta dela ut papperstidningen i flera glesbygdsområden, och flera tusen prenumeranter drabbas. 

Men även prenumeranterna på Borås Tidning, som ägs av Gota Media, kommer att drabbas av Stampens beslut. Det eftersom Borås Tidning i vissa områden delas ut av Stampens distributionsbolag VTD. 

– Det har att göra med att vi köper in vår distribution av Stampens VTD, säger Mats Ehnbom. 

Annons Annons

Gota Media har ett eget distributionsbolag, kallat Point Logistik, som levererar merparten av koncernens tidningar. Men i de områden som Borås Tidning slutar levereras saknas kundunderlag för att låta Point Logistik ta över leveransen, när VTD nu lämnar, säger Mats Ehnbom. 

– Det går inte, då ger vi oss in i områden där det är så otroligt glest. De områden vi pratar om är områden där vi inte är huvudtidning, utan vi har en liten upplaga där. Det är läsare som vill ha Borås Tidning men som inte bor i Borås tätort. Vi kan bara distribuera till de här områdena när vi följer med en annan produkt. 

– I de områden där vi själva distribuerar är vår målsättning att hålla liv i papperstidningen så länge vi bara kan och har möjlighet. Vi har tagit ganska höga kostnader för att säkra papperstidningen överlevnad så långt det går, säger Mats Ehnbom.

Det är inte bara Stampen som dragit ned på distributionen den senaste tiden. Även flera NTM-titlar slutar leverera till glesbygdsområden och flera Bonnier News Local-titlar slutar leverera papperstidning helt på söndagar. 

Planerar ni att göra några liknande förändringar hos andra titlar i koncernen?
– Vi har inte några konkreta planer på att göra det nu. Däremot ser ju vi, precis som alla andra mediehus, över distributionen hela tiden, i och med att printupplagorna minskar, säger Mats Ehnbom. 

Lucas De Vivo
lucas.devivo@journalisten.se

Fler avsnitt