Gå direkt till textinnehållet

Apropå… … nyhetssnurren på nätet

Under Berner-affären snurrade mediekarusellen snabbare än på länge och på bara ett par dygn var hela saken avklarad.I centrum fanns några medietidningar vars reportrar inte hade läst mejlen de skrev om.

KOMMENTAR

bryt bryt

Under Berner-affären snurrade mediekarusellen snabbare än på länge och på bara ett par dygn var hela saken avklarad. I centrum fanns några medietidningar vars reportrar inte hade läst mejlen de skrev om.

Huvudfrågan gällde om Expressens chefredaktör Joachim Berner hade rekryterat en kvinnlig featurechef i strid med arbetsrättsliga regler. Betydligt intressantare blev snabbt några omtalade mejl.

Journalistförbundets ombudsman Ingrid Nordh-Waldemarsson uppgav att Berner skickat mejl till den aktuella kvinnan där han visat intresse för henne ”inte bara av yrkesmässiga skäl”.

bryt

Det hette snabbt i medierna att Berners mail till kvinnan var sexistiska. Att Nordh-Waldemarsson senare förnekade att Berner skulle ha uppträtt sexistiskt spelade inte så stor roll, karusellen var redan igång.

Nätversionerna av Resumé, Dagens Media och Vision ägnade saken stort intresse. Senaste nytt plus kommentarer lades ut på nätet i rasande fart. Här är klockslagen för några av nätpubliceringarna den 23 augusti: kl 3.23 (Vision), kl 6.21 (Resumé), kl 8.27 (Dagens Media), kl 8.53 (Vision), kl 10.19 (Resumé) osv.

Enligt vad man uppger på Resumé, Dagens Media och Vision hade ingen av reportrarna läst de mail man rapporterade om. Uppgifter från olika håll blandades till en röra av fakta, rykten och antaganden. Även prat några väninnor emellan höjdes till publicerbar nivå.

Bakgrunden var att ICA-Kurirens chefredaktör Cissi Elwin i en krönika hade refererat vad hon hört på en dammiddag. Under middagen hade en väninna berättat om bland annat mail hon fått från en chef på ett stort företag i samband med en anställning.

bryt

I Cissi Elwins krönika fanns inga namn på de berörda men Vision publicerade andrahandsuppgifterna ur krönikan och avslöjade vilka personer det handlade om.

I Elwins krönika påpekades hur oemotståndligt attraktiv hennes väninna var. Snabbt lade Resumé ut en bild av väninnan.

Skvallervärdet var enormt. En välläst artikel i Vision drar normalt runt 4 000 läsare. I fallet Berner blev det all-time-high; en av Visions texter om Berneraffären lockade över 20 000 läsare.

I anslutning till artiklarna på nätet har Resumé, Dagens Media och Vision lagt ut kommentarer från läsarna. Det rör sig i flera fall om djupt kränkande uppgifter av närmast förtalsartad karriär, riktade mot såväl Joachim Berner som den namngivna kvinnan.

Flera andra medier hängde på. Exempelvis annars sansade DN tappade huvudet och namngav den utpekade kvinnan, kanske som en följd av det hårda trycket från nätet.

Nätkarusellen snurrar vidare. Räkna med fler publiceringar av den här sorten i framtiden.

sw@sjf.se

Senaste numret

Fler avsnitt