Gå direkt till textinnehållet

Ännu en fällning för Expressen

De senaste tolv månaderna har Expressen fällts av Pressens opinionsnämnd sju gånger. Senaste fallet: utpekandet av en 42-årig skaraborgsbo som mördare, med namn och bild, innan han var dömd. “Pressetiskt oacceptabelt”, enligt PO Olle Stenholm.

De senaste tolv månaderna har Expressen fällts av Pressens opinionsnämnd sju gånger. Senaste fallet: utpekandet av en 42-årig skaraborgsbo som mördare, med namn och bild, innan han var dömd. “Pressetiskt oacceptabelt”, enligt PO Olle Stenholm.

Artikeln som enligt PON innebar brott mot god publicistisk sed var införd i Expressen och GT den 25 februari i år. I GTs fall hamnade den också på löpsedeln.

Artikeln handlade om en 42-åring som dödat sin granne genom att hälla bensin över honom och tända på. Efter dådet hade mannen angett sig själv för polisen. Grannen avled senare på sjukhus.

Tidningarna namngav mannen och visade hans bild. Bildtexten löd: “Mördaren”.

42-åringen anmälde tidningarna till PO. Han erkände dådet, men bestred att det rörde sig om mord – och hävdade att det inte fanns något allmänintresse som krävde att han namn och bild publicerades. Tidningarna hävdade att “varje tidning måste ha största frihet att på eget ansvar publicera egna ställningstaganden i skuldfrågor, oavsett om vederbörande är dömd av domstol eller inte.”

PO Olle Stenholm höll dock inte med om detta, utan beskrev det som “pressetiskt oacceptabelt att kalla en person mördare som själv inte erkänt mord och inte av domstol blivit dömd för mord.” Han tyckte heller inte att namn- och bildpubliceringen var motiverad.

Nämnden gick på POs linje och fällde Expressen och GT för att ha brutit mot god publicistisk sed.

För Expressen var detta den sjunde fällningen på tolv månader, för GT den tredje.

Fler avsnitt
Fler videos