Gå direkt till textinnehållet
Foto: Tor Johnsson

Annonstapp sänker DIs vinst med 25 miljoner

Dagens industri gjorde en vinst på 158 miljoner kronor förra året – en minskning med 25 miljoner jämfört med året innan. Minskad annonsförsäljning ligger bakom tappet.

De tuffare ekonomiska tiderna märks också hos affärspressen. Det visar årsredovisningen från Bonnier News Business, som utöver Dagens industri även äger 10 branschtitlar i Sverige och utländsk affärspress. Totalt uppgick affärsområdets vinst till 381 miljoner kronor, 166 av dessa kommer från den utländska verksamheten. Den totala omsättningen för verksamhetsområdet ökade med 156 miljoner kronor till drygt 2,8 miljarder kronor.

I Sverige gjorde DI, tillsammans med branschtitlarna, norska Estate och ett affärsnätverk som heter Close, en vinst på 215 miljoner kronor, en minskning med 55 miljoner jämfört med förra året.

I ett pressmeddelande uppger Peter Fellman, chefredaktör för Di och affärsområdeschef för Bonnier News Business, att annonstapp ligger bakom den minskade vinsten. Något som drabbat stora delar av mediebranschen under 2023.

Annons Annons

Dagens industri står för lejonparten av vinsten i den svenska verksamheten, 158 miljoner kronor, uppger Peter Fellman i ett sms till Journalisten. Tidningens vinst har minskat med 25 miljoner kronor jämfört med förra året.

Vinsttappet ska dock inte trigga några sparåtgärder, uppger Peter Fellman.

– Vi jobbar alltid med kostnaderna och försöker vara sparsamma. Men vi planerar inga speciella besparingsprogram just nu, säger han.

Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *