Gå direkt till textinnehållet

Anna Fagerström: ”EFN har triggat ekonomijournalistiken i Sverige”

EFNs ansvariga utgivare Anna Fagerström beklagar Handelsbankens beslut att lägga ned tv-kanalen: ”Jättetråkigt, särskilt med de jättefina siffror vi har fått det senaste året.”

Som Journalisten berättat har Handelsbanken beslutat att lägga ned EFN Ekonomikanalen från årsskiftet.

– När EFN såg dagens ljus fattades stora delar av ekonomibevakningen i Sverige. Handelsbanken såg att det fanns ett behov att nå ut och ”utbilda” folk i frågor om bland annat privatekonomi, säger EFNs ansvariga utgivare Anna Fagerström.

– På många sätt ser jag att ekonomijournalistiken i Sverige har blivit bättre sedan dess. EFN har fått efterföljare och rapporteringen kring privatekonomi har förstärkts i många medier. EFN har triggat ekonomijournalistiken i Sverige, genom konkurrens. Det är jag stolt över, och jag är otroligt stolt över den journalistik som vi gör på EFN.

Vad tycker du om nedläggningsbeslutet?
– Vi har tagit fram fantastiska planer för hösten och vi kommer att köra på som vanligt, fram till årsskiftet. Men det är klart att det är jättetråkigt, särskilt med de jättefina siffror vi har fått det senaste året. Vi har nått ut till den breda publiken på ett helt annat sätt än tidigare, bland annat på Instagram, Youtube och Tiktok.

Vad beror det på?
– Jag tror att det är en kombination av att det svåra ekonomiska läget för många svenskar har ökat intresset för privatekonomisk journalistik och att vi har blivit bättre och bättre på att paketera vår journalistik.

EFNs program görs av produktionsbolaget Strix och Anna Fagerström kan inte svara på hur många tjänster som berörs när EFN Ekonomikanalen AB avvecklas den 1 januari 2024, bortsett från hennes egen. På EFNs hemsida framgår att kanalen har 13 medarbetare.

Fler videos
Fler avsnitt