Alma vill sälja TV-verksamheten
På torsdagen kallade finska Alma Media till en extra bolagsstämma den 31 januari. Då ska aktieägarna få ta ställning till nya förslag om att sälja ut hela TV-verksamheten.
På torsdagen kallade finska Alma Media till en extra bolagsstämma den 31 januari. Då ska aktieägarna få ta ställning till nya förslag om att sälja ut hela TV-verksamheten.
Almas broadcastingdivision omfattar innehavet i TV4, helägandet av finska reklamkanalen MTV3, kanalen Subtv och majoritetsägandet i radiokanalen Radio Nova.
Norska Schibsted har lagt ett bud på samtliga aktier i Alma Media – men villkorat det så att budet enbart gäller om TV-verksamheten finns kvar i bolaget.
Bonnier, som i dag äger 33,3 procent av Alma Media och därigenom har den dominerade rollen i TV4 (där Bonnier själv äger 27,7 procent), har förklarat att man är intresserat av att ta över Almas broadcastingdivision, men det kan också finnas andra intressenter.
Mer information väntas den 24 januari, då handlingarna till bolagsstämman ska skickas ut.
mj@journalisten.se