Aktuellt öppnar uppredaktionen för tittarna
Livet på Aktuelltredaktionen blir reality-TV. På webben får tittarna följa nyhetsmöten och förberedelser inför studiodebatter.
Livet på Aktuelltredaktionen blir reality-TV. På webben får tittarna följa nyhetsmöten och förberedelser inför studiodebatter.
Det är redaktionsmöte på Aktuellt. Och det är beslutat att Aktuellts reporter även ska rapportera live i Rapportsändningen. Rapport ska även använda klippbilder från Aktuellts fotograf
– De gjorde ingenting. De stod med armarna i kors. De åker snålskjuts helt enkelt. De åker sådan snålskjuts och jag har hållit på så mycket med det här, säger Aktuellts redaktör Louise Wileen-Bjarke.
Provfilmningen av vardagen på Aktuellts redaktion är i full gång. Den 19 november börjar det på riktigt.
– Det finns ett stort intresse hos tittarna att få en inblick i hur vi värderar nyheter,
eller tar svåra publicistiska beslut. Genom att öppna upp det redaktionella arbetet kan vi också, för en gångs skull, föra en ärlig dialog med tittarna och inte enbart diskutera journalistik på Publicistklubben, säger Eva Landahl, som är chef för Aktuellt och samhällsprogrammen på SVT Nyheter.
Fem till tio minuter efter inspelning ska inslaget finnas på Aktuellts hemsida. Fem till sju klipp om dagen ska läggas ut. Men det är inga långa inslag det rör sig om – de är mellan en och en halv minut. Längre än så tror webbredaktören Jon Nilsson inte att tittarna orkar med.
– Jag kommer att behandla det som vilken journalistik produkt som helst, säger han.
Det är inte heller alla möten som ska filmas, dels av hänsyn till källskydd, dels på grund av att alla möten inte är öppna. Och det är bara de som vill som blir filmade.
En av de provfilmade är reportern Marja Grill. Hon är även ledamot i journalistklubbens styrelse på SVT och hon är positiv till filmprojektet.
– Det är bra att tittarna får en inblick i hur vi arbetar och i den publicistiska diskussionen som förs på redaktionen.
Att öppenheten skulle hota källskyddet eller leda till att bra idéer norpas av andra ser Marja Grill, Jon Nilsson eller Eva Landahl inte som någon risk – allt kommer ju ändå inte att visas.
Däremot är Eva Landahl aningen bekymrad över hur jargongen på en nyhetsredaktion ter sig för utomstående.
– Ibland uttrycker vi oss slarvigt och utifrån förutfattade meningar. Det kan ge en missvisande bild, eftersom det inte hänger ihop med våra arbetsmetoder eller det slutgiltiga reportaget.
Samtidigt är det enligt Eva Landahl nyttigt för journalister att på det här sättet vända blicken mot sig själva. Men skulle det visa sig att webbkameran hindrar en redaktionell diskussion får de tänka om, tycker både Eva Landahl och Jon Nilsson.
Men det är inte bara en demokratisk tanke om att öppna upp redaktionen som ligger bakom Aktuellts satsning.
– Det är ett sätt att få tittarna att stanna kvar hos oss, genom att de får en personlig relation till varumärket Aktuellt och till programledarna, säger Eva Landahl.
– Det här är ett experiment. I Sverige är detta unikt, men i USA finns liknande projekt, säger hon.
Ett sådant omtalat exempel är tidningen The Spokesmans-Review. Chefredaktören Steve Smith har gått steget längre och bestämt att hela redaktionsmöten, undantaget är när hemliga källor diskuteras och exklusiva nyheter, ska sändas på webben. Reportrar och redaktörer bloggar dessutom om sin arbetsdag.
Varje dag kan också läsarna komma med synpunkter på The Spokesmans-Review.
Mediegranskaren Torbjörn von Krogh har besökt tidningen i Spokane i norra USA. Den oro som personalen kände i början uteblev enligt Torbjörn von Krogh och han anser att argumenten för är fler än argumenten mot.
Några av de nackdelar Torbjörn von Krogh ser är det kan ge en falsk känsla av fullständig öppenhet eftersom inte alla möten webbsänds.
– Det kan också bli mer av en PR-gimmick än en seriös ambition att öppna upp redaktionen, säger han.
Rino Rotevatn är ordförande i Journalistförbundets yrkesetiska nämnd. Han är i grunden positiv till att redaktioner blir öppnare för insyn så långt som det är möjligt, men menar att det finns en risk att Aktuellts satsning blir just ett PR-jippo.
– Aktuellt-redaktionen väljer själv ut vad som ska visas om Aktuellt. Egentligen borde en utomstående stå för redigeringen.
lb@journalisten.se