Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladet ökade upplagan, SvD minskade

Aftonbladet ökade i fjol sin upplaga med 4 000 exemplar och nådde den högsta upplagan tidningen haft på 28 år. Vinsten uppgick i fjol till 314 miljoner. För Schibsted-kollegan Svenska dagbladet var läget dystrare.

Aftonbladet ökade i fjol sin upplaga med 4 000 exemplar och nådde den högsta upplagan tidningen haft på 28 år. Vinsten uppgick i fjol till 314 miljoner. För Schibsted-kollegan Svenska dagbladet var läget dystrare.

När Aftonbladet i dag redovisade sitt resultat för 2004 var det rekordsiffror på de flesta områden. Koncernen omsatte 2,1 miljarder och redovisade ett resultat efter finansnetto på 314 miljoner, vilket är 78 miljoner bättre än 2003. Vad detta innebär för vinstdelningen till de anställda kommer att meddelas på fredagen.

Annonsintäkterna i fjol uppgick till 635 miljoner, vilket är 244 miljoner bättre än 2003.

Tidningens upplaga ökade enligt Aftonbladet till 452 000 (TS-siffrorna för helåret har ännu inte redovisats). Tidningen har under sju av årets tolv månader ökat upplagan jämfört med motsvarande månad 2003.

Schibsted-kollegan Svenska Dagbladet gick med 19 miljoner i förlust under 2004, jämfört med en vinst på tolv miljoner året före. Bakom förlusten ligger minskade annonsintäkter med 20 procent. SvDs upplaga minskade med cirka 4 000 exemplar under 2004 till 181 000.

mj@journalisten.se

Fler avsnitt
Fler videos