Affärspressen: Allt trängre med DI Dimension
Lågkonjunkturen har gått hårt åt affärsmagasinen och annonsmarknaden rasar. Trots det släppte Dagens Industri i går det första numret av sitt nya affärsmagasin Dimension. – Jag har inte förstått mig på deras affärsmodell, säger Jon Åsberg, chefredaktör på Affärsvärlden.
”En tidning till, behövs det verkligen? Ja, vi tror det. Vi är rentav övertygade.”
Så skriver DI Dimensions redaktör Lotta Edling i premiärnumret av tidningen. Och Dagens Industris tillträdande chefredaktör Peter Fellman betonar att det snarare är en redaktionell än en kommersiell grundidé.
– Tyvärr verkar ni tycka att de flesta produkter utgår från en kommersiell tanke i dag. Den här gången har vi verkligen inte gjort det, vi har tänkt: vad kan vi ge mer till våra läsare, som inte finns? Det handlar om en djupare form av nyttojournalistik. Vi är helt nöjda om den bär sig annonsmässigt och det gör den redan nu. Sedan gör vi färre sidor i huvudtidningen i dag på grund av annonsläget och det har gjort att vi kunnat producera den med befintlig personal, förklarar han.
Är det också ett försök att få Dagens Industri att bli mer veckotidningspräglad på grund av att folk alltmer använder nätet för snabba nyheter?
– Vi har olika produkter och DI.se kanske egentligen inte ska ses som en tidning, utan snarare en tjänst. På nätet är det mer fokus på flödet, snabb information, men för att papperstidningarna ska vara berättigade i framtiden ska de ge mer läsning, mer reportage, mer lustläsning och fördjupning, säger Peter Fellman.
Konkurrenterna är inte lika övertygade om Dimensions framtida möjligheter.
– Annonsmarknaden rasar med 40-50 procent, det är klart att det inte är någon fördel att det blir en till som ska slåss om köttbitarna. De lägger säkert en miljon kronor per nummer, jag vet inte hur de tänker sig få tillbaka de pengarna på annonsintäkter, säger Jon Åsberg.
– Man kan ju tycka, i och med den rådande konjunkturen, att det inte är den bästa timingen. Å andra sidan har de säkert planerat det här länge för att ge sina läsare något de inte får i de andra tidningarna, säger Anna Körnung, chefredaktör på Veckans Affärer.
Anna Körnung tror inte att det nya magasinet kommer att påverka VA särskilt mycket i dagsläget.
– DI når redan en bred grupp läsare. Vi når en något mindre grupp, men vi når beslutsfattarna. Det är skillnaden.
Jon Åsberg ser inte heller den nya tidningen som ett hot, och poängterar att Affärsvärlden är ett veckomagasin medan Di Dimension kommer ut en gång i månaden.
– Vi har ett starkare publicistiskt koncept än de, men på annonssidan blir det så klart ett större slagsmål än vad det tidigare har varit.
Varför tror du att de släpper den här tidningen nu?
– Jag tror att de har problem att få folk att köpa en daglig nyhetstidning på papper, särskilt som läsandet av ekonominyheter har flyttat över mycket till nätet. Det här är ett sätt att förstärka erbjudandet, att stoppa in ytterligare en sak i påsen till sina prenumeranter, säger Jon Åsberg.