Gå direkt till textinnehållet
Caspar Opitz, Medieombudsmannen, utanför sitt kontor mitt emot Kungliga slottet i Gamla Stan i Stockholm.
Caspar Opitz, Medieombudsmannen, utanför sitt kontor mitt emot Kungliga slottet i Gamla Stan i Stockholm.
Foto: Tor Johnsson

Advokatbyråer bakom MO-anmälningar – ”En juridifiering”

Medieombudsmannen Caspar Opitz vittnar om en tydlig trend där den som anmäler en publicering gör det via juridiska ombud – vilket enligt honom gör anmälan sämre. Samtidigt varnar Flammans chefredaktör för att det självsanerande systemet missbrukas för att skrämma medier till tystnad.

Prenumerant eller medlem i Journalistförbundet. Logga in här:

Logga in

Läs Journalisten utan begränsningar

Förstå vad som händer i mediebranschen – med våra granskningar, reportage och analyser om journalistik och medier.

Journalisten Plus - detta får du

  • Exklusiva granskningar av mediebranschen
  • Initierad bevakning av journalistikens villkor
  • Fördjupningar och analyser som ger sammanhang
  • Intervjuer medbranschens nyckelpersoner

Vill du veta mer om tjänsten? Läs mer om Journalisten Plus här

Kommentarer

Lämna ett svar

Vi hanterar läsarkommentarer som insändare. Regler för kommentarer.

Annons Annons: Journalistfonden.
Fler avsnitt
Fler avsnitt
Fler avsnitt
Fler avsnitt

Senaste numret