3,8 miljoner back för BLM
Bonniers Litterära Magasin, BLM, läggs ner efter nästa nummer som kommer ut den 30 mars. Redaktörerna Kristoffer Leandoer och Aase Berg är uppsagda och kommer i fortsättningen att koncentrera sig på sina egna författarskap.
Bonniers Litterära Magasin, BLM, läggs ner efter nästa nummer som kommer ut den 30 mars. Redaktörerna Kristoffer Leandoer och Aase Berg är uppsagda och kommer i fortsättningen att koncentrera sig på sina egna författarskap.
Enligt huvudredaktören Kristoffer Leandoer hade redaktionen fått tre år på sig att nå en rimlig ekonomisk nivå, som satts till under en miljon kronor minus, interna kostnader borträknade. Nu låg man i stället 3,8 miljoner kronor back.
Kristoffer Leandoer tycker att Bonnier i och för sig haft goda skäl att reagera över kostnadsutvecklingen.
– Vi har inte hållit vår budget. Formellt är det korrekt att hänvisa till det. Jag vill inte säga vad Bonnier bör göra eller inte göra, men bevisligen har de råd att fortsätta ge ut BLM. Bokförlagen gjorde i fjol ekonomiskt sitt bästa år någonsin.
bryt
Enligt Bonnier ABs informationschef Erik Månsson är det dock inte tidningens ekonomi som är huvudskälet för att lägga ner den.
– Syftet med att ge ut BLM har aldrig varit att tjäna pengar. Man kan stå ut med förluster om tidskriften uppfyller andra mål. Jag kan konstatera att upplagan inte är lysande, 1 300 exemplar. BLM har aldrig haft så få prenumeranter. Det är ett faktum som man måste dra slutsatser av.
Enligt Månsson är man inom Bonnier mån om att bevara det starka varumärket BLM och det finns ett starkt engagemang för att tidskriften ska komma ut igen i någon form.
Kan det bli i ett nytt medium?
– Ja, eller som en relansering av tidskriften i annan form.
hl@journalisten.se