100 000 kronor till globalt journaliststödfrån Göteborgs-Posten
Göteborgs-Posten har betalat ut 50 000 kronor till Reportrar utan gränser och lika mycket till IFJ, Internationella journalistfederationens säkerhetsfond till stöd för hotade journalister i världen.
Göteborgs-Posten har betalat ut 50 000 kronor till Reportrar utan gränser och lika mycket till IFJ, Internationella journalistfederationens säkerhetsfond till stöd för hotade journalister i världen.
Pengarna är resultatet av den förhandling som i somras ägde rum mellan Göteborgs-Postens ledning och journalistklubben, för att reglera Mediearkivets så kallade historiska skuld till tidningens journalister.
– Så fort idén om internationellt journaliststöd fötts kändes den som ett klokt val, säger Bertil Guslén, ordförande i GPs journalistklubb.
– Skadeståndet omfattar många som har hunnit sluta på tidningen. Det hade varit en besvärlig process att försöka fördela pengarna till dem.
Upphovsrättsstriden mellan journalisterna och ledningen på Göteborgs-Posten, som rör tidningens upphovsrättsavtal som nyligen beslutades av Pressens Avtalsråd, PAR– vilket journalistklubben hävdar är ogiltigt – har dock inte närmat sig någon lösning.
pf@journalisten.se





















